Denna helg händer det massor i Borås.  Somligt bryr jag mig inte ett vitten om (som flyguppvisningar och kommunalrådstal), medan annat är jätteintressant.

Till exempel firas i morgon lördag 150-årsjubileet av Borås-Herrljunga Järnväg med heldagskörande av ångtåg längs sträckan.  Funderande på fotovinklar tittade jag därför förbi Borås övre station i eftermiddags.  Västtåg 13844 passerade och jag kunde väl ta en bild när jag ändå var där.

 

Sedan fortsatte jag till Ryavallen.  Denna stadion som en gång var värd för fotbolls-VM hyser numera huvudsakligen friidrott och när det var SM denna helg passade det ju bra att besöka platsen.  Vi kom rakt in i försöken på 400 m, där Johan Wissman enkelt vann sitt heat.

 

Och vad händer då, när jag just lagt järnvägarna åt sidan för att koncentrera mig på mitt idrottsintresse?  Jo, vännen Linda konstaterar:
– Honom har jag åkt tåg med.  I Karlstad för två år sen.

Även friidrottsstjärnor åker tåg, tänka sig.  Och inte ens på SM i friidrott kommer man undan järnvägen...  ;-)

 

BHJ, Borås övre, Borås-Herrljunga, Johan Wissman, Ryavallen, västtågen,
Den som är expert, får lätt en von oben-attityd.  Om man däremot bara anses för expert utan att faktiskt vara det, är det särskilt rekommendabelt att vara ödmjuk.  Det är därför min inställning till mitt järnvägskunnande, som visserligen är större än de flesta vänners, men som likväl har stora luckor och i somliga fall inte alls är mycket att skryta med.
 
I går intog jag trots detta ett ovanifrånperspektiv på Borås centralstation och såg ett västtåg från Göteborg vända och fara åter.
 
 
Borås C, fågelperspektiv, västtågen,

Jag har tidigare visat bilder från ett besök i Mölnlycke i slutet av juni.  Bland annat förekom där bilder på Mölnlycke stationshus.

 

Som synes ett ganska klassiskt stationshus.

Här är en bild till.

 

Men allt som är vackert förefaller vara förgängligt.  Så vid min senaste passage av Mölnlycke, den 11 augusti, såg stationshuset ut så här. 

 

Kanske är detta en del av Trafikverkets "tillgänglighetsanpassning".  I en artikel från 2009 sägs huset stå i vägen för dubbelspår, men vilket dubbelspår är det?  Götalandsbanan?  Om den blir byggd, så är det i alla fall inte nu och jag tror inte att den kommer att gå genom Mölnlycke samhälle i så fall.  Så det handlar väl som vanligt om att stationshus inte får säljas som bostäder (inte ens vid en bara måttligt trafikerad järnväg).  Och eftersom ingen får bo i huset, så rivs det ner.

Så förstör man kapital och så förstör man lokalhistoria.

GBJ, Göteborg-Borås, Mölnlycke, rivning, stationshus,