Ja, rubriken har jag stulit, från just filmen Hälsoresan från 1999.  Denna film ingår i Lasse Åbergs sällskapsreseserie (och är enligt min mening nog den sämsta av dem) och gick igår på tv där jag följde den med måttligt intresse...

Nu ser jag ju emellertid världen med järnvägsögon (?) och då hoppar jag till när ett tåg dyker upp i filmen.  På ett hälsohem i Dalarna ges nämligen uppdraget att hämta en beställd guru vid tvåtåget.  Och kan man tänka sig, där kommer plötsligt en Y1 körande:

(scenen börjar ungefär 1.05.51 in i filmen)

Jag som tänkt mig att hälsohemmet låg i trakten av Falun, tvingas tänka om.  För om en Y1 håller till i Dalarna kan det bara vara tal om Inlandsbanan eller Västerdalsbanan (övriga banor är elektrifierade).  Och visst är det Dalatrafiks målning på tåget?


Jodå, så är det.  Den röda hästen har man sett förr...  Med ens har hälsohemmets geografiska läge snävats in och det ligger alltså i närheten av banan Borlänge-Repbäcken-Vansbro-Malung.  (En superduperenkel sökning på orden Hälsoresan och järnväg ger vid handen att scenen är inspelad vid Björbo station.)

Men en annan järnväg förekommer också.  Stig Helmer och Ole hamnar iklädda kycklingkostymer på en järnväg.  Det är då som Ole uttrycker sin glädje över att komma ut ur skogen med orden "Spår av civilisation".  Sedan far de vidare på en dressin som de hittar på något oförklarat sätt (för sådana kryllar det inte precis av längs spåren).

(scenen börjar ungefär 1.28.04 in i filmen)

Men vilken järnväg är detta?  För mig är det omöjligt att säga, eftersom det inte finns något för mig att bygga en gissning på (någon expert skulle säkert kunna identifiera rälsbefästningen eller sliperstypen).  Men jag undrar om det kan vara Västerdalsbanan...  Finns det så mycket lövskog där?  Nåja, jag har haft fel förr så jag ska inte ens gissa.  Den frågan får sväva i luften tills någon ger mig svaret...



Bilderna har jag lånat från Josefine Johns Youtubekanal: http://www.youtube.com/watch?v=es7qPh-Mz2U.  Där finns hela filmen utlagd och läsaren kan enkelt söka upp scenerna som jag berättat om.

Dalarna, Dalatrafik, Hälsoresan, Västerdalsbanan, Y1, dressin, film,

1 kommentarer

Hans Broman

30 Jan 2014 15:03

En god gissning är att dressinscenerna rimligen är inspelade på Inlandsbanan norrut från Vansbro, bara några mil från Björbo. Där finns sedan många år dressinuthyrning, och många lövträd utmed banan finns det också.

Svar: Ja, det låter ju rimligt. Tusen tack!
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej