Nej, inga bilder eller berättelser från Lerum, även om det råkade vara just en plats för skratt i dag.  Det automatiska hållplatsutropet utbrast nämligen: "Nästa station Lerum-lerum."  Nåväl, precis som automatiken borde ha tagit en sak i taget, börjar väl även jag från början.


 

Jag gjorde en dagsutflykt till Alingsås i dag, för att köpa en dator.  Men det blev ingen dator, det fanns ingen dator, det var inte ens nån dator...  Då kunde jag ju passa på att åka lite tåg i stället.

På Alingsås station (där spåren är under ombyggnad, eller om det snarare är perrongen som är under ombyggnad) satte jag mig på pendeltåget till Göteborg.  Ett nytt och fräscht tåg av modellen X61 som var så nytt att det till och med kändes på lukten.  Var det ny plast det doftade?  Och häftigt var det också att kunna gå rakt igenom nästan hela tåget utan dörrar som skymde sikt – eller ljud. 

Däremot undrar jag fortfarande varför stolarnas ryggstöd var så höga.  För att skapa avskildhet i morgonrusningen kanske?
 
Den här pendelsträckan har jag aldrig åkt annat som en del av Västra stambanan, så det var intressant att få stanna till på alla mellanstationer.  Tävlingen om snyggast stationshus vanns tveklöst av Norsesund.
 
Under dessa skyltar har jag aldrig haft nöjet att vandra.  Dessa spår tillhör ju just Alingsåspendeln, som för övrigt är den äldsta av stadens numera tre pendeltågslinjer.
 
Cool buffert på ett X61.  Påminner starkt om min skrivare här intill. :)
 
Många lokaltåg blir det.  Olika modeller, men målade i Västtrafiks färger blir alla moderna motorvagnar förvillande lika.
 

Med buss tog jag mig vidare till Mölnlycke.  Måndag-fredag går det just nu inte att åka västtågen österut från Göteborg, då byggnadsarbeten ger spårbrist på Göteborg C.  Regionaltågen till Borås är dessutom lågprioriterade, för inte många reser den sträckan, sannolikt beroende på att motorvägsbussarna går minst en i halvtimmen och är betydligt snabbare.  Det var väl därför som tjejen hos Västtrafik vid terminalen i Göteborg tittade så konstigt på mig när jag undrade hur man tog sig till Mölnlycke och när tågen gick därifrån till Borås...

Mölnlycke är intressant (om än inte helt unikt), för där går järnvägen högt ovan bussar och stationshus.

Kanske inte så intressant, utan snarast erbarmligt tråkig, är spårlösningen.  Rakt, rakt, så rakt det kan bli.  Säkert effektivt, men framför allt, ja, tråkigt...
 

Jag promenerade omkring en stund och kom till Mölnlycke fabriker (ja, "stadsdelen" heter så officiellt).  Det ser inte ut att vara mycket till fabrik idag, men det ligger granne med järnvägen, med bara en smal bilväg emellan, och med forsar och dammar uppströms.  Det måste ha varit en god plats för tidiga industrier.

Den här bilden kanske antyder det, men än tydligare blir det på plats: till höger om fotografen finns ett ganska brett område utan byggnader, vatten eller vägar.  Kan det ha legat en bangård här?  Med åtminstone ett stickspår ned till industribyggnaderna i bakgrunden?

Vy åt andra hållet (inte lika farligt nära rälsen!).  Det är nästan så att jag kan se växlande små ånglok här, under 1900-talets första decennier...
 
Det finns en helt annan del av Mölnlycke station.  Några hundra meter öster om dagens station och bussterminal, ligger det gamla stationshuset än så länge kvar.  Och på något sätt trivs jag bättre med både stationshus och spår när de ligger i lummig grönska som på den här bilden.
 
Och så slog det mig till sist, att jag inte hade ätit något sedan frukost och den låg vid det här laget långt tillbaka.  Så det fick bli till att köpa en ta med-måltid från stationen till tåget.  Kladdigt och dant, men mättade gjorde det.  Thailändsk inspiration sades det finnas i grytan och det är möjligt att det dolde sig lite sådant bland all såsen.  Starkt och hett var det i alla fall och det duger väl.  För även om jag av alla möjliga anledningar inte kan tänka mig att resa till sydostasien, behöver jag ju inte kritisera deras matlagning.
 
Rävlanda station ser ut så här från ett tågfönster.  Detta är också ett charmigt litet stationshus, som jag hoppas får stå kvar och inte bli rivet av någon klåfingrig administratör på Jernhusen.

Det är nämligen så, att stationshus och banvaktsstugor inte får säljas för att rustas till bostäder.  Det gäller alldeles oavsett hur lite trafikerad järnvägen är, eftersom det tydligen enligt lag är så att den som köper ett sådant hus för att bo i, i efterhand kan kräva att Trafikverket åtgärdar bullerstörningarna.  Galet, verkligen helt galet...

Sista bilden får bli från Borås C.  Här går också många västtåg, men till skillnad från i Göteborg, är det de lite äldre X11-X14 (bara inredningen skiljer dessa modeller) som samlas här, för att gå till Varberg, Herrljunga-Uddevalla, samt Mölnlycke-Göteborg.  Jag måste säga, att medan pendeltågen från Göteborg ser mer ut som rymdskepp, ser dessa ut som tåg.  Och det tycker jag nog faktiskt mer om.

(Inom parentes kan jag ju tillägga att det var Asea som byggde de snygga motorvagnarna, medan rymdskeppen mestadels har byggts av franska Alstom och tyska Bombardier, om än med lite svensk hjälp i ett fall.)

 

 


 

Till sist slår det mig att en helt annan sak som var bra med den här lilla turen, var att jag äntligen fick börja använda upp mina födelsedagspengar.  Nu är det bara att resa vidare för resten av pengarna.  Vart färden går då?  Tja, den som tittar förbi här, får snart veta...

1435 mm, Alingsåspendeln, Borås C, GBJ, Göteborg C, Göteborg-Borås, Mölnlycke, Norsesund, Rävlanda, Västra stambanan, Västtrafik, motorvagnar, reseberättelse, stationshus, västtågen,

2 kommentarer

Henrik

24 Jan 2021 15:09

Nu är jag väl medveten om att jag läser ett gammalt inlägg här (tänkte plöja igenom din blogg från början), men om du inte har varit inne på stationshuset i Norsesund är det väl värt ett besök även på insidan. Där finns gemytlig restaurang med god mat, ibland liveband på kvällarna, och från vad jag vill minnas hyser inredningen också en del järnvägshistoria. I mitt tycke ett av de absolut mysigaste ställen i nejden att spendera en sommarkväll på! https://stationennorsesund.com/

Henrik

24 Jan 2021 15:24

Nu vet jag att det här är ett gammalt inlägg (jag försöker plöja igenom din blogg från början), men om du inte varit inne på stationshuset i Norsesund så kan jag rekommendera det varmt!

De har restaurang med god mat, ofta liveband på kvällarna och vad jag minns hyser också inredningen en del järnvägshistoria. Uteserveringen är ett av de bästa ställena i nejden att spendera en sommarkväll i mitt tycke!

https://stationennorsesund.com/

Svar: Intressant! Det händer att jag tillbringar några dagar inte långt därifrån, så det kanske kunde vara något. Det får väl bli efter att viruset dragit förbi då, bara ...
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej