När jag tillbringade förra helgen i Jönköping och Huskvarna, blev det många trevliga stunder.  En av de mindre detaljerna, var att få promenera omkring på stationen i Jönköping på söndagen.  Där kan man förstås se på Vättern.

 

Vättern är helt klart min favoritsjö och utsikten är fin från alla håll.  Men just den här utsikten kan snart vara historia – det finns planer på att bygga en perrong även på andra sidan spåren och det vore väl bra.

Tidigare kunde man ta tåget till Vättern på alla möjliga ställen: Hjo, Karlsborg, Askersund, Motala, Vadstena, Hästholmen – och Jönköping.  Längs Vätterkusten gick även banorna till Ödeshög och Vireda.  Nu återstår bara Motala och Jönköping, men vi kan väl hoppas på att det inom några år också finns en anknytning i Vadstena?

Dessa spår har nummer 2-4 och där passerar en hel del tåg, men inte under min korta söndagsvistelse.  Däremot stod i vanlig ordning en Itinomotorvagn och vilade på spår 1.  Jag såg det på håll och då var det lätt att vända blicken från sjön.

 

Y32 nr 1409, med populärnamnet Alf Henrikson.

 

Och när jag hade sett det tåget, kunde jag åka hem med buss, för järnvägen är nedlagd sedan 1960.  När kommer den nya?  Ja, suck – den som väntar på Götalandsbanan väntar alltid för länge...

Borås-Jönköping, Götalandsbanan, Itino, Jönköping, Jönköpingsbanan, Vättern, Y32,

Kommentera

Publiceras ej