Eftersom det varit en omtumlande vecka på i alla fall ett sätt, behövde jag lite miljöombyte, i alla fall för en stund. Så efter jobbet cyklade jag ned till stationen. Där stod som vanligt en X1x-motorvagn och gonade sig i Borås centrals sköna solsken. I dag hade vagnen nr 3217.

 

Tåget stod alltså på utfartsspåret mot Herrljunga (till vänster i bild syns spåret mot Göteborg) och kanske står det bara uppställt för att finnas i reserv. Det skulle i alla fall inte fara vidare den närmaste stunden.

Däremot fanns det ett liknande tåg (lämpligt nog numrerat 3218) som ämnade sig till Herrljunga och då jag inte hade något bättre för mig, kunde jag ju följa med.

En timme senare befann jag mig alltså i Herrljunga och fick promenera omkring på perrongen där, medan folk hade bråttom till anslutningar mot Stockholm, eller kanske bara hem till kvällsmaten.

 

Bland fåglar och elledningar på Herrljunga station såg jag också denna mystiska symbol. Kanske har den funnits där förr, det är ju möjligt, men min spontana känsla var att den måste vara placerad där nyligen, för jag har strosat omkring i Herrljunga dussintals gånger (om inte ett hundratal) och kan inte minnas att jag sett den förr. Vad vill den säga? Vad har den för syfte? Den som vet, får gärna skriva en kommentar och stilla min undran.

 

Och så återvände vi till Borås. Sådana här färder är kanske inte de mest spännande man kan tänka sig, men jag noterade att det var tågklarerare på plats i Ljung både när jag reste norrut och på återresan. Det är rätt sällsynt att det är klarering på den stationen (som nog inte ens klassificeras som station längre), men vid min andra genomresa för dagen var det helt naturligt, eftersom det var tågmöte i Ljung och utan spadviftande tågklarerare får inga tåg mötas där.

Ombordaren kom ut i tåget efter Borgstena och viserade biljetter. Han blev stående hos ett gäng militärer och diskuterade svensk försvarspolitik. (Det var, inom en parentes som nog blir lång, en diskussion som jag hade kunnat lägga mig i, för vem är nöjd med det svenska försvaret numera? Man borde i alla fall inte vara det vare sig på vänster- eller högerkanten, bland försvarsivrare eller nedrustningsförespråkare. Det är nog bara somliga politiker på riksplanet som tycker att det är bra som det har blivit.)

Samtalet mynnade till slut ut i indelningsverket och den allmänna värnplikten av 1901 (typ, för det exakta årtalet hänger på definitioner). När de var framme i att jämföra med andra reformer som folkskolestadgan, tvåkammarriksdagen och rösträtten, hade tåget nått Öresjö. Det var ganska lämpligt, för just där kör tåget i så där en 50 km/h och det har det gjort ungefär sedan vi fick allmän rösträtt...

Borås C, Borås-Herrljunga, Herrljunga, Ljung, militär, skylt, spontanresa, tågklarering,

1 kommentarer

Martin A

02 Oct 2013 23:43

Hej! Min farfar Evert var tågklarerare på Limmareds station i Västergötland större delen av sitt arbetsliv. Kommer ihåg att jag var med honom och kollade nere vid stationen någon gång på 90-talet (efter att han blivit pensionär) och han förklarade att den symbolen är en "elspärrsignal". Den betyder kort och gott att ett tåg med uppfälld strömtagare inte får passera skylten. Jag vet inte om det automatiskt betyder att kontaktledningen upphör lite längre fram, men det verkar ju troligt.

Pilen som pekar höger visar att detta passageförbud enbart gäller om nästa växel ligger i det läge som pilen visar (i detta fall höger).

Svar: Tusen tack! Det var ju ett jättebra svar, även om det tyder på att symbolen funnits där även tidigare och jag helt enkelt inte sett upp. ;)
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej