När webben var ung hände det sig ibland att jag tittade in på det som då kallades "CIA World Factbook".  Där kunde jag hitta kartor och annan spännande information som jag inte fann någon annanstans.  Nu studerar jag igen vad som står om Sverige och denna gång särskilt om våra järnvägar.  Det är faktiskt lite roligt.


Här står alltså att Sverige har 65 km smalspår samt att allt detta är elektrifierat och har spårvidden 1000 mm.  De syftar helt uppenbart på Roslagsbanan, pendeltågslinjen nordöst om Stockholm.  Den har emellertid spårvidden 891 mm...

Jag ser framför mig hur en främmande makt förbereder en invasion av Sverige och utgående från CIA:s sammanställning planerar att skeppa in egna godsvagnar för att transportera in soldater eller vapen till centrala Stockholm.  På själva invasionsdagen står en pluton redo i Åkersberga eller Danderyd:
– Men hallå, vad hände nu, varför passar inte vagnen på spåret??
Och invasionen kom av sig innan den ens hade börjat...
 


(Det finns också några smalspåriga musei- och turistbanor i Sverige, men dessa är inte elektrifierade.  Meterspårvidd har vi inte i Sverige, har vi aldrig haft i Sverige!  Så något rullande 1000 mm-materiel skulle den främmande makten alltså inte ha nytta av ens där.)
1000 mm, 891 mm, Roslagsbanan, World factbook, mest på skoj, spårviddsbrott,

2 kommentarer

Olle Jarlsåker

27 Apr 2014 23:27

Jag skrev till CIA World Factbok för ca 2 år sedan om felet i spårvidd, men fick ingen respons. Det gör att jag befarar att det finns flera fel hos dem.

Olle Jarlsåker

27 Apr 2014 23:46

Kollade just nu Sydafrika. Där har Cia missat järnvägen Pretoria - Johannesburg, Gautrain.
Sydafrikas normalspåriga järnväg, 1435. Och CIA
skall vara världesn mest infomerade!

Svar: Mhm, de kanske inte är så välinformerade då. Eller så lägger de avsiktligt in små fel för att ingen ska kunna kopiera deras information utan att det märks. :) Tack för kommentaren!
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej