När EFS i Borås har sin årliga vårmarknad på sommargården Ekhagen i södra Sparsör, kommer folk i massor.  Flera hundra bilar och några få cyklar fyller vägrenarna och parkeringsplatsen.  När cykel grå var stadigt förankrad i sitt ställ, promenerade jag runt i någon halvtimme.  Ingenting hittade jag att köpa, mer än en rätt smaklös mainstreamglass.  Och så pratade jag med vänner och bekanta en stund förstås och det är alltid bättre än glass.

Men Ekhagen ligger också alldeles intill Älvsborgsbanan, delen Borås-Herrljunga.  (Det har jag nämnt tidigare.)  Med grafen på fickan gick jag ned till spåret för att se på förmiddagståget.

Vackert ljusgulgrön är naturen så här års.

 
Mitt för Ekhagen finns en godkänd övergång och medan jag väntade, passerade rätt många över spåret.  Det var stapplande äldre människor med käpp och det var barn som ville balansera några steg på rälen och jag funderade på om jag skulle säga något om att ett tåg strax skulle passera.  När det kom en farbror gående på spåret från Sparsör var jag tvungen att kommentera, tyckte jag.
– Nu hade du tur, sade jag.  Tio minuter före tåget.
– Det är ingen fara, menade han, man ser så bra åt båda håll.
Kan så vara, men ingen har ögon i nacken och tåget kommer fort genom kurvorna har jag lärt mig.

Nästan i tid kom också tåg nr 3825, idag i form av X12 nr 3215, mullrande i norr.

 
...och blåste förbi i hundra knyck eller så.

 
Sedan gick jag tillbaka över spåret och sade hej då till vännerna Anneli och Marie.
– Blev det inga fynd? frågade de.
– Nä, men jag tog några bilder av tåget till bloggen, så nu är jag nöjd.
– Åh, så nördigt! skrattade en av vännerna.
– Ja, du är verkligen en tågnörd, sade den andra när jag sagt emot.
– Inte tågnörd, försvarade jag mig, järnvägsnörd möjligen.
Det var tydligen samma sak för henne men huvudsaken är ju att jag vet skillnaden...

När jag sedan gav mig av, tänkte jag att det ju hade varit praktiskt om det gått tåg hit just denna dag.  Under första hälften av 1900-talet gick det särskilda helgtåg just här, för stadsbor som skulle ut till de små byarna vid Öresjö.  Det vore intressant att se om det skulle finnas en marknad för det idag med.  En och annan skulle i alla fall åka med, det är jag säker på.

BHJ, Borås-Herrljunga, Skogsryd, X12, extratåg, spårspring,

Kommentera

Publiceras ej