Efter att ha firat yngsta syskonbarnets födelsedag, stod jag klockan idag 16.55 på Göteborg C för att resa till Borås. Expressbussarna går varje halvtimme och jag hade fem minuter till nästa buss. En snabb titt på listan över avgående tåg visade att ett sådant skulle gå mot Borås 17.35 och efter en stunds funderande valde jag att hoppa över bussarna 17.00 och 17.30 för att i stället ta detta tåg. Tåg är ju trevligare på alla möjliga sätt och dessutom låter jag gärna min närvaro stödja tågtrafiken om jag har möjlighet.

Under min väntan passade jag på att promenera omkring, undersöka utbudet i tidningsbutiken och fotografera lite. Det var trevliga sysselsättningar allihop och tiden gick så fort att klockan snart var 17.25 och jag gick bort till spår 16 varifrån tåget skulle avgå. Det blåste och regnade och det vore ju skönt att gå in och sätta sig i den mysiga tågvärmen. Men på spår 16 – inget tåg...

 

Kl 17.30 ungefär meddelades i högtalarna att mitt tåg, nr 7371 mot Borås, var försenat och preliminär ny avgångstid var 17.50. Skälet angavs vara "sen vändning", vilket jag tolkade som att tåg 7366 från Borås till Göteborg, som i vanliga fall skulle komma in 17.25, hade blivit försenat på grund av något som skett vid avgång från Borås. Jaha, tänkte jag, då blir det väl till att ta en ny promenad. Så gjorde jag och beundrade till exempel ett nattåg mot övre Norrland med dess 13 vagnar. (Det stod vid den långa plattformen vid spår 7 och jag beräknade att möjligen kunde man ställa upp en vagn till där men sedan vore det stopp.)

 

På vagnarna angavs var de var byggda (antar jag i alla fall) och den här skylten var snyggast tyckte jag, så därför tog jag en bild.

 

Medan jag gick där och filosoferade i min ensamhet, kom ett tåg inrullande på spår 16 kl 17.45 och jag fick bråttom. Visserligen var det inte en vanlig Regina eller ens ett X12/X14-tåg, utan ett toppmodernt X61-tåg. Så spännande, tyckte jag, att få åka ett sådant tåg igen. Det har jag väl bara gjort en gång förut. Det visade sig emellertid vara en missuppfattning, för det var det vanliga pendeltåget till Kungsbacka som helt fräckt hade snott åt sig spår 16 och skulle återvända till Kungsbacka en halvtimme senare.

Nu stod det på informationstavlan att tåg 7671 mot Borås preliminärt skulle avgå kl 18.00 från spår x. Något spår x finns förstås inte, utan det var bara en signal om att spåret ännu var obekant.

Omkring mig suckade en och annan och valde att gå in på bussterminalen och ta landsvägsbussen kl 18.00 i stället. När tavlan 17.50 meddelade att mitt tåg var "inställt", suckade även jag och ställde mig i busskön. Mitt val att ta tåget ledde alltså bara till en timmes väntan så att säga helt i onödan, för i stället för bussen klockan 17 fick jag ta bussen klockan 18.


Om bussresan kan jag bara säga att den inte var jätteangenäm. För det första var bussen nästan fullsatt då vissa strandade tågresenärer liksom jag valde denna buss (andra vet jag inte hur det gick för eftersom expressbussen inte stannar på någon av de många mellanstationerna). För det andra, och delvis som en följd av det förstnämnda, var jag så snäll att jag lämnade min prima fönsterplats för att låta två kompisar sitta tillsammans och själv fick klämma ihop mig intill en av dessa många underliga män som nödvändigt ska sitta bredbent på bussarna (och den som inte vill sitta lår mot lår med en vilt främmande karl tvingas pressa ihop sig till några decimeters bredd).

Hemma läste jag sms, postvagnstråd och kvällstidningsartikel och det visade sig vad skälet till det inställda tåget var.

 

Klockan 17.15 eller så, hade nämligen tåg 7666 kört in i ett nedfallet stenblock och spårat ur. Detta spärrade förstås av hela spåret och jag antar att tågsättet i fråga inte kommer att köra den närmaste tiden, utan noggrant undersökas och säkert repareras. Jag var lite sur på att man kallat skälet till mitt tågs försening "sen vändning", tills jag insåg att det handlade om att "eftersom inkommande tåg kommer att bli försenat, kommer avgående tåg också att bli försenat". Det kan jag väl leva med, även om det hade varit skönt att redan från början få information i form av ord som "olycka" eller "urspårning". Då hade jag dessutom kunnat ta en tidigare buss hem...

 

Ja, en sak till.  Ni kan ju gissa om jag var lite avundsjuk på de 18 passagerarna som fick uppleva en lättare urspårning med påföljande evakuering och uppmärksammande av alla massmedier.  Kunde inte den där stenen ha ramlat ned en halvtimme senare eller så?  Sådant får inte jag vara med om, för när mina tåg kolliderar så kör de bara vidare som om inget hänt.  Hmpf.  ;)

 

Göteborg C, Göteborg-Borås, Kalmar Verkstad, Rc, Trafikverket, bussar, information, medierapportering, nattåg, olyckor, om mig, urspårning,

Kommentera

Publiceras ej