...och eftersom juni är en god månad att fylla år i, passar även svenskabanor.blogg.se på att göra det då.

Under bloggens första år har jag skrivit 142 inlägg (detta är det 143-e), vilket innebär 0,39 inlägg per dag och 2,7 per vecka. Det tycker jag själv är en god statistik och det är nog mer än jag hade kunnat tro att det skulle bli. Av dessa skrevs 68 under "järnvägssommaren 2013"; sedan dess har det i snitt blivit ett var fjärde dag. Vid ett par tillfällen har det gått en vecka eller så utan inlägg – som längst 20 hela dagar i december – men i gengäld har det andra gånger kommit stora sjok av inlägg. Det är ungefär som jag trodde att det skulle bli, när jag den 20 augusti förra året förklarade bloggsommaren för avslutad.

Under denna tid har jag haft ganska precis 5000 besök på sidan och ännu fler sidvisningar. Rekordet sattes den 25 mars då 180 personer var inne och läste här, medan jag nog aldrig haft färre än 2 besökare (visserligen visar statistiken noll för två datum men jag har skäl att tro att det är orsakat av tekniska fel). Det är roligt att se att en järnvägsblogg, även om den är skriven av en amatör, kan locka till läsning, även om jag så klart förstår att många besökare ramlat in via någon sökmotor när de sökt något begrepp som jag råkat ta upp här.

Härmed börjar bloggens andra år och jag tror inte att jag kommer att vara lika idog som jag var förra året. Då hade jag under en längre tid en princip om att skriva minst ett inlägg per dag, en föresats jag inte har detta år. I stället får man nog räkna med (i alla fall gör jag det) att sommaren kommer att se ut som resten av året har gjort: jag skriver när jag tycker att jag har något att skriva om.

Jag hoppas att ni som brukar läsa här regelbundet – och jag tror att jag har några trogna besökare – fortsätter att titta in när jag har något att säga. Skriv gärna en kommentar också, för det tycker jag är roligt. Detta inlägg avslutar jag som sig bör med orden 

Grattis på födelsedagen, och gott nytt år!

födelsedag, om bloggen,

Kommentera

Publiceras ej