Den 8 augusti gjorde jag ett besök på en jordgubbsodling utanför Skänninge i Östergötland. Det var en rätt hopplös förmiddag vad jordgubbarna beträffade, för säsongen var ju nästan slut och det som fanns av jordgubbar var endera övermoget och ankommet eller omoget och surt. (För omogna jordgubbar är väl sura?)

Mina vänner Sofia och Larissa gav inte upp lika snart som jag, utan kämpade på och fick flera korgar var. Medan de roade sig på det sättet (och efter att jag pliktskyldigast hade plockat en liter eller två), spanade jag in järnvägen som går förbi i närheten. Den är rätt vältrafikerad men jag fick vänta en stund innan tåget kom.

 

Förbi susade en representant för Tåg i Bergslagen. Till och med tåg nr 8167 mot Mjölby om jag inte tar fel.

Jag kan väl ta det i lite inzoomat skick också:

 

På nästa bild syns det på närmare håll och i annan vinkel. Grått och vitt med lite röda inslag...

 

Med andra ord ungefär samma färg som jordgubbarna...

Mjölby-Hallsberg, Regina, Skänninge, Tåg i Bergslagen, om mig, Östergötland 2014,

Kommentera

Publiceras ej