I onsdags den 22 april 2015 hade jag ett ärende på stan efter jobbet och när det var uträttat tyckte jag att det var tråkigt att bara åka hem igen.  Med en glass i min mun gick jag i solen och tänkte på järnvägen.  Alltid fanns det väl något att se, tänkte jag och fick se tåg 7351 från Göteborg just rulla in på stationen.  En titt på skärmarna inne i den svala väntsalen gav vid handen att tåget strax skulle gå åter mot Göteborg och jag bestämde mig för att ta cykeln några hundra meter till en annan utsiktsplats.

En fördel med Borås C är nämligen att järnvägarna inom synhåll från stationen löper ut i fyra olika riktningar så det finns många vinklar att skåda ur.  Inte för att en vanlig X12-motorvagn är så spännande men jag hade ju som sagt inget bättre för mig.

Jag rullade liksom tåget i väg och ställde mig i slänten upp mot Norrby, ovanför en bit skräpmark som vintertid har använts som upplag för snö (inte denna snöfattiga vinter, men andra år har snöhögar legat kvar här in i maj månad).  Där gonade jag mig i solen och väntade på tågets avgångstid när oväntat ett vackert lok kom puttrande längs GBJ:s infart mot stationsområdet, på bron bortemot Simonsland.

 

Det var ett klassiskt gammalt Ma-lok nr 404 från Norsk Transport AS som hade vägarna förbi.  Jag vet inte vad det gjorde här eller vad det lär ha gjort på linjen bort mot Sandared och Göteborg, för i den graf som publicerats två dagar tidigare fanns det inte med, men här var det i alla fall.

 

Det fortsatte in på stationen och ställdes väl undan på något spår, om det inte rentav fortsatte mot Hillared eller Alvesta.  I stället kom så Västtrafiks gula motorvagn som tåg 7358 accelererande i andra riktningen.

 

(På bilden ovan passerar det framför de två centrala kyrkorna: Caroli närmast (till höger) och Gustav Adolf längre bort (till vänster).)

Broar och viadukter i massor finns här och för den som gillar järnvägar finns tillfälle att se tåg på väg endera västerut eller norrut.  Man kan nog i bilden nedan ana kontaktledningsstolparna längs Älvsborgsbanan mot Herrljunga.

 

Sedan hade jag fotograferat nog, fått lite sol och tömt en flaska kranvatten, varpå jag med gott samvete kunde cykla hemåt.


(Samtliga bilder i detta inlägg kan sannolikt ses i större format genom att öppna bilden separat, i ny flik eller på liknande sätt.)

Borås C, GBJ, Göteborg-Borås, Ma, Norsk Transport AS, X12, ensamt lok, motorvagnar, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej