Jag följde en vän till bussen för en stund sedan men några ögonkast åt sidan visade att något var konstigt på järnvägsspåren. Klockan var halv åtta på kvällen och där stod tåg 344 mot Göteborg som borde ha kört vidare redan klockan sju.

Min nyfikenhet ledde mig in i stationshuset där jag kastade en blick – nej både två och tre! – på avgångstavlan.

 

Underligt. Elfel i tre riktningar och ännu märkligare var att två tåg skulle gå mot Göteborg samtidigt. Så kan man ju inte göra... Att koppla ihop ett lokdraget SJ-tåg med en av Västtrafiks motorvagnar kan man knappast. Ut bland spåren och titta alltså.

 

Fyra tåg i bredd och folk lallade omkring på plattformarna. Inte så att vare sig tågen eller folket såg vilsna ut, men det var inte ett naturligt tillstånd på denna plats vid denna tid.

Ett samtal med en lokförare och en tågvärd gav svaret att det var en nedriven kontaktledning som ställt till detta. En artikel i Borås tidning (länk) bekräftade att den olyckshändelse mellan Skene och Veddige som meddelades på stationens ankomsttavla, var orsaken till stoppet. Men – från ledningsraset till Borås är det mer än 50 km och det är helt ofattbart att man måste stoppa trafiken på en helt annan järnväg (Göteborg–Borås–Värnamo) för att det inte går att omedelbart stänga av strömmen bara kring olycksplatsen!

Snälla Trafikverket – fixa detta till nästa gång!  Det är ju helt onödigt att tåg ska stå overksamma och göra resenärer irriterade när det inte behövs.

 
BAJ, Borås C, Borås-Alvesta, Göteborg-Borås, Kust-till-kust, Rc, SJ, Trafikverket, Varberg-Borås, Viskadalsbanan, nyhetshändelser, olyckor, strul, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej