Jag fick för mig att göra en lista över alla tätorter längs Västra stambanan. För varje ort med persontågstrafik angav jag detta och noterade också särskilt om det bara fanns regional- och/eller pendeltåg. Eftersom det blev lite komplicerat i Göteborgs och Stockholms närhet, uteslöt jag de rena storstadsområdena och då såg listan ut så här:

Västra Götalands län:

  • Alingsås (har station)
  • Vårgårda (har station för regionaltåg)
  • Herrljunga (har station)
  • Floby (har station för regionaltåg)
  • Odensberg
  • Falköping (har station)
  • Torbjörntorp
  • Stenstorp (har station för regionaltåg)
  • Skultorp
  • Skövde (har station)
  • Ulvåker
  • Väring
  • Tidan
  • Moholm
  • Töreboda (har station)
  • Älgarås
  • Gårdsjö (ingen tätort men knutpunkt med Kinnekullebanan som har station här)

Örebro län:

  • Finnerödja
  • Laxå (har station)
  • Vretstorp
  • Östansjö
  • Hallsberg (har station)
  • Pålsboda
  • Kilsmo

Södermanlands län:

  • Vingåker (har station för regionaltåg)
  • Katrineholm (har station)
  • Valla
  • Sköldinge
  • Flen (har station)
  • Sparreholm
  • Stjärnhov
  • Björnlunda
  • Gnesta (har station för regionaltåg)

Stockholms län:

  • Mölnbo (har station för pendeltåg)
  • Järna (har station för pendeltåg)
  • Pershagen (har station med namnet Södertälje)
  • Södertälje (har station/-er beroende på definition)

Då kan man ju fråga sig varför i hela friden jag gjorde den här listan. Jo, jag hade nämligen en tanke... Det är som synes rätt många orter som saknar persontrafik på järnväg. Vissa skulle vara självklara stationsorter för endera pendeltåg eller regionaltåg, om sådan funnes i deras närhet och om det funnes utrymme för fler tåg på spåren.

Det är väl ingen överraskning att jag ser fram emot att Götalandsbanan om en 15-20 år är färdig hela vägen mellan Göteborg och Stockholm. Den kommer att trafikeras av höghastighetståg, vilket innebär vissa förändringar för Västra stambanans del, då den senare banan kommer att bli av med (förlora?) en hel del snabbtåg.

(Det fortsatta resonemanget utgår från färdriktningen Stockholm → Göteborg, men det är bara att vända på ordningen och i allt väsentligt gäller samma förutsättningar.)

Tidtabellen för kommande höst visar att det finns 2 dagliga tåg Stockholm–Göteborg helt non-stop. Det finns dessutom inte mindre än 25 andra tåg (om jag räknat rätt) som bara har uppehåll på en eller flera av stationerna i Södertälje, Katrineholm, Hallsberg, Skövde, Herrljunga och Alingsås. Nu är det dessutom få av dessa orter som tågen stannar i för att de i sig själva är betydande, utan det finns andra skäl för uppehållen:

  1. Södertälje – här finns bytesförbindelse till Stockholms pendeltåg; resenärer behöver inte ta omvägen via Stockholm C.
  2. Katrineholm – här finns bytesförbindelse för resenärer från Östergötlands stora städer och andra orter söderut.
  3. Hallsberg – här finns bytesförbindelse åt många håll, däribland Örebro och Värmland.
  4. Skövde – här finns bytesförbindelse från Jönköping. Dessutom är Skövde i sig en någorlunda stor stad.
  5. Herrljunga – här finns bytesförbindelse med Borås och Trestad (Uddevalla, Vänersborg, Trollhättan).
  6. Alingsås – här finns bytesförbindelse till Göteborgs pendeltåg; resenärer till Göteborgs nordöstra förorter behöver inte ta omvägen via Göteborg C.

Hur skulle dessa tåg påverkas av en Götalandsbana? Jo, Södertälje kommer säkert att få en station också vid denna. Alingsås behöver inga snabbtåg, för Stockholmsresenärer kan lika gärna ta ett anslutande pendeltåg vid Göteborg C. Katrineholm behöver inga snabbtåg eftersom de stora städerna i Östergötland kommer att få egna stationer vid Götalandsbanan. Det får även Jönköping och Borås vilket minskar behovet av anslutningarna i Skövde och Herrljunga – och ska man till Vänersborg eller trakten intill, kan man åka till Göteborg och byta tåg där.

Med andra ord skulle en utbyggd Götalandsbana göra att antalet tåg på Västra stambanan skulle sjunka och bli mycket färre. Kärnan i persontrafiken skulle i stället vara de så kallade "här-och-därtågen", som i dag tar omvägen via Västerås, stannar även på smärre orter och tar längre tid än snabbtågens tre timmar.

Regionaltågen både söder och norr om Mälaren skulle kunna bli fler och i Västsverige, som förstås ligger mig varmt om hjärtat, skulle man kunna utöka trafiken än mer. De fåtaliga tågen söderut från Töreboda skulle kunna bli fler med en minipendel via småsamhällena mot Skövde, eller utsträckas norrut med anslutningar till Kinnekullebanan i Gårdsjö och underlätta resor till samhällena i södra Närke.

Pendeltågen har i dag svårt att få rum i stambanans båda ändar men med färre snabba tåg skulle det rentav gå att förlänga pendellinjerna som i dag vänder i Alingsås respektive Gnesta. Alternativt kan tidtabellen ge utrymme för fler pendelstationer mellan de befintliga.

Naturligtvis skulle det också finnas utrymme för fler godståg än i dag. Det kunde ses som ett hinder för mer persontrafik, men när persontågen får en långsammare gång blir det ännu lättare att få rum med en utökad godstrafik också under dagtid.

Med andra ord skulle en Götalandsbana förändra – och förbättra – trafiksituationen inte bara för dem som bor och verkar längs höghastighetsbanans sträckning, utan lika mycket för befolkningen längs Västra stambanan. Det kan vi se fram emot, medan vi väntar…

 

Götalandsbanan, Västra stambanan, tätorter, visioner,

Kommentera

Publiceras ej