I går var det dags även för sovvagnarna från O-ringentåget att lämna O-ringenstaden. Loket från Landeryds järnvägsmuseum backade ut från industrispåret vid Nordskogen och körde av någon anledning norrut några hundra meter mot Herrljunga.

 

På bron där jag fotograferade, hade jag sällskap av en av bloggens läsare, som lade fram teorin att man ville kontrollera att växeln låg rätt. Den används ju inte så ofta (nej, nästan aldrig) och i dagar då det inte bara går vanliga små västtåg utan också omledda X 2000 på banan, ville man väl vara extra noggrann.

Sedan var man i alla fall redo och backade hela tågsättet söderut mot Borås C

 

Det måste ha varit en intressant syn för bilister och andra som inte var förberedda på det här tågsättet på banan!

 
 

Sedan cyklade jag i full fart efter och hann i fatt tåget på centralen.

 

Det var motvind och såpass tidigt på dagen för att jag en sommarlovsförmiddag inte riktigt skulle ha vaknat på riktigt. Åtminstone var inte kroppen i form och när jag stod på Centralbron med bangården under mig, var det inte långt borta att jag föll i hop i en hög... Hu, man ska inte fresta cykelmusklerna för starkt!

 

Trots det for jag över bron och fortsatte mot nästa mål.

 

Denna dag när det fanns tågfotografer både här och var kring Borås, hade min tillmötesgående kollega på gångbron i Sjöbo givit mig en avgångstid för delar av detta tåg. Och det kunde jag ju inte lämna osett.

(Fortsättning följer...)

BHJ, Bergslagernas järnvägssällskap, Borås, Borås C, Borås-Herrljunga, Landeryds järnvägsmuseum, Nordskogen, O-ringen, T23, museitåg, orientering, sovvagn,

Kommentera

Publiceras ej