Det berättades häromdagen att ett svenskt dataspelsföretag skulle säljas för sådär en 50 miljarder kronor och jag antar att större delen av den summan hamnar i nuvarande ägares fickor. Häromveckan berättades det att Ingvar Kamprad hade flyttat tillbaka till Sverige och att han kontrollerade en ännu större förmögenhet. 

Samtidigt ger dagsfärska nyheter på Postvagnen insikten att de svenska järnvägarna på sina håll har stora behov. Ett exempel är att sträckan Alvesta–Växjö behöver dubbelspår, ett annat att den regionala trafiken på Stångådals- och Tjustbanorna i Östergötland och östra Småland dras med allmänna brister. Diskussionerna om det för närvarande allestädes närvarande projektet i nordvästra Skåne ger vid handen att man gärna hade velat köra pendeltåg över Hallandsås men inte hade råd med banupprustningen. 

Det finns fler exempel. (Luleå–)Boden–Haparanda har en fräsch järnväg som skulle kunna trafikeras med persontåg om man byggde plattformar på mellanliggande orter, uppdaterade ställverk och accepterade en mindre ekonomisk förlust. Falun–Borlänge skulle behöva dubbelspår. Jönköping–Nässjö behöver fler mötesplatser eller dubbelspår… 

Ja, ni kanske förstår vart jag vill komma. Tänk hur roligt det vore om någon av dessa multimiljardärer lade en liten del av sin förmögenhet på den svenska järnvägen. Jag är helt övertygad om att Trafikverket skulle ta emot en privat gåva till något projekt på en ort som ligger donatorn varmt om hjärtat. Det skulle vara en investering som lokalbefolkning och turister skulle ha glädje av och dessutom skulle förbättra de rika knösarnas eftermäle… 

Jag roar mig ibland med att fundera på vad jag skulle vilja göra om jag plötsligt blev alldeles horribelt förmögen. Att bygga ett stort och tjusigt hus till mig själv på en plats där jag trivs är en sak, men det skulle i sammanhanget bara handla om växelpengar och mer intressant är de samhällsförändrande åtgärderna. En del handlar förstås om järnvägar och deras trafik, men det finns många andra eftersträvansvärda projekt. 

Så hör ni, höjdare på Ikea och King Digital Entertainment: ta chansen när ni får den, gör något gott, ni som har ekonomin för det! Då lovar jag att jag ska skriva hyllningsdikter till er ära.

ekonomi, förmögenhet, investeringar,

Kommentera

Publiceras ej