Jag har alltid gillar siffror och tal och har också en förmåga att känna igen dem vilket är synnerligen praktiskt när man ska minnas telefonnummer eller hitta på lösenord.  Förutom att nästan alla tvåsiffriga tal är årtal för mig, är 120 antalet minuter i en förlängd fotbollsmatch, 133 ett tal som var väsentligt i en gammal roman jag läste en gång, 12,01 inte bara atomvikten för kol utan också lätt att slå in på en miniräknare, etc.

När jag så en eftermiddag kastar en blick på datorns klocka och den visar 17.58 känner jag instinktivt att det är något bekant med den sifferkombinationen.  Vad kan det vara?  Inte är det något specifikt årtal och inte har det något med järnvägar att göra... eller jo, just det, det är ju då eftermiddagståget norrifrån kommer in till stationen.

 

Jag har visst blivit lite nördig på gamla dar...

mest på skoj, om mig,

Kommentera

Publiceras ej