I går uppmärksammades att vägbommarna vid en plankorsning i Kalmar inte legat nere när ett tåg passerat. Det var i sig inget sensationellt, för tåg får naturligtvis trafikera en linje även om bommarna inte fungerar (det är alltid landsvägstrafiken som ska lämna företräde – med bommar eller inte), men det är ett faktum att det ofta blir fel på plankorsningarnas vägskyddsanläggningar.

Samma dag som händelsen i Kalmar var på tapeten i lokala medier där, måndagen den 20 juni 2016, var det till exempel bomfel i Sandhem och följande situation utspelade sig.

 

Två tåg har stannat för möte och står stilla en stund – en längre stund än planerat. Reparatörerna skickar så ned bommen och nordgående tåg 7292 kör vidare. Reparatörerna höjer sedan bommen och släpper över en bil. Reparatörerna sänker återigen bommen och sydgående tåg 7225 avgår. Reparatörerna ringer efter hjälp. Resenärerna pustar ut...

 

(Kanske är en händelse härom året relevant, då en ung person blev påkörd av ett tåg i Sandhem, efter ett eller annat strul. Möjligen har det fått till följd att Trafikverket och Infranord är särskilt petiga med plankorsningens funktion här. Men det måste sägas igen: det är aldrig järnvägens fel om någon privatperson blir påkörd; tågen har alltid företräde...)

Falköping-Nässjö, Jönköpingsbanan, bommar, plankorsningar,

Kommentera

Publiceras ej