Jag nämnde i går att jag hade begivit mig till Frufällan på midsommardagen och fotograferat två tåg. När jag ändå var i trakten bestämde jag mig för att göra ett ärligt försök att ta mig närmare spåret i de där kurvorna som jag talat om flera gånger här i bloggen och också som hastigast berörde i går.

Därför studerade jag min terrängkarta, letade upp en anonym mast, fann en svårframkomlig skogsväg som inte fanns med på kartan, fick lyfta cykeln över ett nedfallet träd, landade på någon grillplats, banade väg genom midjehögt gräs, parkerade cykeln och trängde fram genom granskogen. Nog såg jag spåret på håll, men att fotografera var inte att tänka på. Till slut kände jag att nej, det här är fåfäng möda. I stället cyklade jag på bakgator i södra Sparsör och hamnade helt oväntat här, exakt 124 km från Uddevalla:

 

Ja men wow, liksom! Jag satte mig i skuggan vid utkanten av en oslagen vall, löste korsord i en halvtimme och när tiden för nästa tåg närmade sig, parkerade jag mig och kameran i järnvägens förlängning. Precis 50 sekunder innan tåget var framme hos mig, dök det upp i fjärran.

 

Det närmade sig alltmer...

 

...och svepte förbi.

 

Detta var X14 nr 3225 som tåg 3877. Det skulle också till Varberg men så snart det kom till Borås, skulle ett nytt tåg skickas iväg norrut.

Då var det ju lika bra att jag stannade i trakten. Rullade alltså vidare och kaboom – där var en lika snygg utgångspunkt för fler bilder! Kamera upp och, jodå, här blir prima. Lite disig himmel, berg, skogar och en sjö som skymtar fram lite varstans.

 

Så vi tar väl tåg 3888 i mål så att jag kan få cykla hem sedan, resonerade jag.

 

Ha det så bra, tågen!

 

Men för att retas lite med eventuella bloggläsare kan jag tillägga att de bästa bilderna har jag sparat så de kanske dyker upp lite här och var i framtiden. :)

 

BHJ, Borås-Herrljunga, Sparsör, X10-serien, X14, kilometerstolpe, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej