Häromveckan hade jag en underlig dag vars två delar så att säga gick i repris.

Först åt jag frukost och cyklade i väg på ett ärende. Eftersom ärendet tog just under en timme hann jag på hemvägen precis ställa mig på en bro och fotografera ett tåg.

Sedan åt jag middag och cyklade i väg på ett ärende. Eftersom ärendet tog just under en timme hann jag på hemvägen precis ställa mig på en bro och fotografera ett tåg.

Mina ärenden hade samma syfte och platserna jag besökte var nästan grannar. Tågen hade likadana lok och likadana vagnar, hade samma utgångsstation och samma mål. Jag såg dem från samma bro och ur samma vinkel.

Enda skillnaden var att jag hade bytt objektiv på kameran och att ett av tågen hade en extra vagn. Ja, och så antar jag att både lokförare och passagerare var nya.

Tåg 327 från Göteborg mot Kalmar passerar Borås den 16 juni 2016:

 

Tåg 339 från Göteborg mot Kalmar passerar Borås den 16 juni 2016:

 
BAJ, Borås, Borås-Alvesta, Kust-till-kust, Rc, SJ, kilometerstolpe, loktåg, om mig,

2 kommentarer

Erik

30 Jun 2016 12:38

Hej, väldigt kul att följa dina inlägg. Speciellt när man själv är i från trakten.

En sak jag funderat över som du kanske har bättre koll på, är själva tågnumret inte detsamma som vad tåget heter i trafik? T.ex. Tåg 3228 åker från Borås till Herrljunga, men i tidtabell och typ på tåg.info så heter tåget där 3840. Varför står det inte det riktiga tågnumret?

Mvh Erik

Svar: Tack för berömmet och intresset! Kul att höra att det finns trogna läsare och inte bara tillfälliga besökare. När det gäller tågnummer så vet jag inte exakt, men det finns två sorters tågnummer: annonserat tågnummer (det som vi ser i tidtabellen) och tekniskt tågnummer. Jag tror till exempel att det är så att ett tåg måste byta tekniskt tågnummer vid varje riktningsbyte, så att tåget har ett nummer Uddevalla–Herrljunga och ett annat Herrljunga–Borås (för i Herrljunga byter ju tåget riktning). Det är ju opraktiskt för en resenär, så då har man ett annat nummer utåt. Kanske finns det andra anledningar också?

Edit: I denna länk finns svaret... (http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=978222)
svenskabanor.blogg.se

Erik

30 Jun 2016 22:19

Tack för svaret! Det gjorde det lite enklare att förstå. Men det finns alltså inget sätt att följa ett visst tågnummer(alltså det som står på tåget ;-))? Vill fota alla västtåg t.ex, men svårt att spåra alla..

Svar: Aha, det där individnumret som varje motorvagn har... Nej, det finns ingen offentlig förteckning över vilka omlopp respektive vagn gör, men det händer att någon slänger ut en fråga på Postvagnen i något enskilt fall och då får de oftast svar från folk i branschen. Så säg att du hade fotograferat alla individer utom en, då skulle du säkert kunna be om hjälp med var den sista befann sig. :)
Från wikipedia har jag kopierat vilka nummer Västtrafiks olika X11, X12 och X14 har så då skulle jag – om jag kände för det – kunna bocka av vilka individer jag har sett. Jag kan tänka mig att vagnguiden (eller lokguiden?) på järnväg.net också har sådan information. Men jag är inte mycket av trainspotter, utan är mer ute efter järnvägarna i sig!
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej