Vad det är hopplöst med webben…

Man sätter sig och söker efter information om en liten järnväg man hittat på en karta.  (Det var en liten bibana som utgick från sträckan Åstorp–Höganäs och avvek mot kusten söder om Höganäs, med avslutning på hållplatsen ”Kattegatt”.)

Sökmotorn ger inga vettiga svar.  Inte heller banvakt.se.  Provar wikipedia…

Höganäs (kommunikationer: järnväg).  Möllebanan (intressant att läsa om men helt fel riktning förstås).  Viken, Höganäs kommun.  (Rune Andréasson, jahapp, det visste jag ju, vad står det om honom?)  Bamse.  (Lång artikel, på många språk och med intensiva diskussionssidor – fanns Bamse på Clocks restauranger, jaha…)  Clock.  (Nedlagd kedja, men hur är det med Rastahusen, där jag åt så mycket som barn?)  Rasta.  (just det, startad av Dan Tervaniemi, men visst sålde han kedjan sedan?)  www.rasta.se  (Jaha, Tervaniemi är tillbaka i sadeln.  Står det något om honom på wikipedia?  Nej, det gör det inte.  Rasta är noterat på ”Alternativa aktiemarknaden”, vad är det?  Något alternativt ur vanlig, positiv bemärkelse?  Wikipedia… ingenting.  Sökmotorn… nja, det var nog inte så intressant som jag trodde trots allt.)

Men hur var det nu med järnvägen söder om Höganäs?  Nej, det får jag ta en annan dag för nu hinner jag inte mer…

Suck.

Höganäs, Rasta, Skåne, mest på skoj, om mig, Åstorp–Höganäs,

1 kommentarer

Gudrun

13 Apr 2017 22:52

Inte bara på webben råkar man ut för detta. Även ett fysiskt uppslagsverk lockar till många "urspårningar"

Svar: Ha ha, visst är det så! (Jag tänkte svara "Precis!", men så kom jag på vem det var som hade kommenterat och formulerade mig annorlunda. :) )
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej