Årets första tåg var inte ett tåg som jag reste med, men inspirerad av en bild som någon lade in på Postvagnen, fick jag för mig att jag skulle fotografera det första tåg som jag såg under 2017.

Bakgrunden var att jag skulle resa från Borås till Stenstorp och det är en resa som jag ofta gör med tåg. Nu när en stor del av Västtrafiks tåg på stambanan är inställda och det inte går att resa på SJ:s tåg med den så kallade kontoladdning (i andra län kallas det reskassa) som jag använder, får det bli bussen i stället. Den går en helt annan väg, så först fick jag beundra det vackra stationshuset i Ulricehamn.

 

I Ulricehamn finns sedan ungefär tre decennier ingen järnväg, men nästa byte skedde vid Falköping C och där kan man förstås se massor av tåg.

Ett godståg (nr 9050?) rullade in just som jag stod inne i stationshuset, varför jag som sagt bestämde mig för att ta en bild.

 

Här fick jag också för ovanlighets skull se den mycket vackra färöiska flaggan:

 

(Har det förresten funnits järnväg på Färöarna? Det måste jag kolla upp någon gång...)

Godståget stannade till, i väntan på förbigång av snabbare tåg, och så anlände ett passagerartåg nr 7224 söderifrån. Det kan skönjas i höger bildkant på nästa bild som annars visar en del av det klassiska Hotell Ranten:

 

Denna helt ordinära Reginamotorvagn stannade för passagerarutbyte och avgick så småningom norrut.

 

Medan jag funderade på vilket årets första tåg var: det första som kom eller det första som skulle gå, återvände jag till stationshusvärmen. Därifrån såg jag så ett illrött MTR-tåg nr 2029 susa förbi och med ens blev det också en konkurrent om titeln om årets första tåg. Som om det nu vore en titel att slåss om...

 


 

(Vad gäller detta inläggs tågnummer är de bara mer eller mindre kvalificerade gissningar utifrån grafens utseende vid den tid inlägget gäller.)

Falköping, Färöarna, Ulricehamn, Västra stambanan, Västtrafik, godståg, järnvägshotell, stationshus,

Kommentera

Publiceras ej