För 100 år sedan, den 1 oktober 1918 just före klockan sju på kvällen svensk normaltid, inträffade den tragiska olyckan utanför Getå nordöst om Norrköping. Kombinationen av torr vår och regnig höst orsakade ett jättelikt jordskred som svepte med sig järnvägen ut i Bråviken. När det nordgående nattåget nådde platsen ett par minuter senare, störtade det ned i rasmassorna och en stund därefter brann vagnarna. Ungefär 42 människor (det gick inte att räkna exakt) dog och det är alltjämt Sveriges svåraste järnvägsolycka.

Loket, det sedermera legendariska F 1200, lyckades man ändå återställa och i kväll går det samma väg som vid olyckan. Dessutom har, om jag är riktigt underrättad, den järnvägsintresserade ärkebiskop emeritus Wejryd hållit en särskild minnesgudstjänst med anledning av olyckan. Trots likheterna mellan vädret 1918 och 2018 kan vi således vara säkra på att tåget den här gången verkligen kommer fram.

Jag har tidigare skrivit två blogginlägg om raset vid Getå: om mitt eget besök på platsen och om mitt senare besök vid massgraven i Norrköping. Läs gärna igen, den som önskar.

(För övrigt gjorde Sveriges radio (programmet Vetenskapsradion) häromdagen ett avsnitt som bland annat handlar om olyckan vid Getå. Det ska jag lyssna på vid tillfälle.)

*

Externa länkar:
Om Kulturnatten i Norrköping, 29 september 2018.
Om minnesgudstjänsten 30 september och specialtåget 1 oktober 2018.
Om F 1200:s fortsatta resa till Gävle 13 oktober 2018.

F 1200, F-lok, Getå, Norrköping, Nyköpingsbanan, jubileum, olyckor, skred, Åby-Järna,

Kommentera

Publiceras ej