I juli 2013 reste jag, som en och annan bloggläsare kanske minns, till Småland.  Jag tog cykeln på tåget och kuskade runt i fem dagar.  När jag sedan kom tillbaka till jobbet någon månad senare, fick eleverna på kursen Geografi 1 som sin första uppgift att rita en karta över någon resa de gjort under sommaren.  Det kunde vara en lång resa eller en kort, det var inte viktigt, men det skulle ingå ortnamn, skala, teckenförklaring samt nordpil.  Dessutom ingick att eleverna inte fick ta hjälp av någon existerande karta utan skulle rita den utifrån minne och upplevelse.

Det där var en ganska inspirerande uppgift, så fastän jag förstås inte förväntades utföra den själv, gjorde jag det ändå, mest för skojs skull.  Och tänka sig, jag blev rätt nöjd med resultatet.  I själva verket var det nog så att jag klarade den bättre än de flesta elever – föga oväntat. :)

Så här blev resultatet:

 
Det är lite roligt att se, nu långt senare, att jag lyckades riktigt väl med den geografiska korrektheten.  Orterna ligger ungefär rätt, jag har inte glömt någon viktigare järnväg, avstånd och vinklar stämmer på det hela taget.  Så visst har jag väl rätt att vara lite stolt? :)
 
 

 
 
För den som inte läste min resedagbok i somras (och inte minst för mig själv, som ibland vill ha en samlad förteckning), finns den i följande inlägg:
 
Tour de Småland, Tour de Småland 2013, kartor, om bloggen, om mig,

Kommentera

Publiceras ej