Efter gårdagens upplevelse av ett X 2000 på Älvsborgsbanan utanför Fristad, fick jag för mig att fotografera ett annat snabbtåg i centrala Borås. Det gjorde jag i förmiddags.

Här kommer tåg nr 90387 in från Göteborg till Borås C:

 

När snabbtågen Göteborg-Stockholm gick den här vägen under påskhelgen (var det väl?) gjorde de tidtabellsenliga uppehåll i Borås och det gick alltså att köpa biljett härifrån. Nu var det inte så, men tåget rullade ändå in på spår 5 och stannade vid plattformen. Skälet till det var förstås att banorna ligger så att tågen måste byta riktning i Borås, vilket innebär att lokföraren bör ha en plattform tillgänglig för att så att säga underlätta omplaceringen av sin person.

 

(På spår 4 stod X11 nr 3204 och väntade på bättre tider.)

Medan lokföraren utförde sin manöver inne på centralen, utförde jag min förflyttning från Borås Nedre (som Borås C kallades från början) till Borås Övre. Järnvägstekniskt återstår väl ingenting av Övre station men själva stationsbyggnaden står kvar och är så anslående att det för något år sedan till och med skrevs en bok om den.

 

Jag var där och fotade ånglok förrförra året, men nu väntade jag på ett X 2000. Detta är ett praktiskt fotoställe, ty på båda sidor finns plankorsningar med ljudsignaler, vilket gör att man tydligt hör när ett järnvägsfordon är i antågande...

 

Här möts gammalt och nytt, ty även om X2:orna nu har nästan 25 år på nacken, är de mycket yngre än järnvägen de kör på och stationerna de susar förbi.

 

Jag brukar annars se snabbtåg rusa i full karriär på slättlandets rakor många mil härifrån så det var riktigt roligt att se dem fara ganska långsamt på BHJ: först i går genom skogen och samhället; sedan i dag ut från stationen. Här lämnar tåg 80374 slutligen Borås, förbi gamla lokstall och spårsanerade stationsområden.

 

Tåget for utan stopp till Herrljunga där ännu ett riktningsbyte behövde göras innan den reguljära resan mot Stockholm kunde anträdas. Jag packade ihop kameran och cykeln och reste vidare åt andra hållet, för att skåda tåg i annat format. :)

 

 

BHJ, Borås C, Borås övre, Borås-Herrljunga, SJ, X 2000, X10-serien, X11, X2, leksaker, omledning, pussel, stationshus,

1 kommentarer

SaraNavjord.se

20 Apr 2015 11:21

jag har bara åkt x2000 en gång förut när jag var liten haha!

Svar: Då tycker jag att du ska göra det igen – för att komma hit till Sveriges framsida till exempel! :) Tack förresten för att du kommenterade!
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej