Vart skulle min sommarresa med tält och sovsäck gå detta år? Ja, jag kan inte påstå att jag saknade idéer. Kinnekulle är ju vackert, sägs det. Många delar av Småland har jag kvar att upptäcka, såsom Växjö–Kalmar och Vaggerydsbanorna. Eller varför inte flänga runt på vägarna på östgötaslätten och studera nedlagda stationer?

Sedan hände sig det att det kom ett beslut på att bandelen Vetlanda–Åseda ska läggas ned inom kort. Jag har upprepade gånger påpekat här i bloggen att det visserligen inte har gått några reguljära tåg där sedan 2002 och att banan inte underhållits sedan 2006, men att den ändå inte är nedlagd. Nu har det alltså ändå kommit dithän: nedläggning är ett faktum.

Insikten om att nedläggningen skulle kunna innebära att banan helt försvinner och i bästa fall blir cykelbana, förstärkte min vilja att besöka området, följa den sträckan så som jag har gjort med flera andra: på cykel och med kamera. Skillnaden mot tidigare resor var för det första att jag inte kunde åka tåg vissa delsträckor eftersom persontrafiken upphört, samt för det andra att jag inte kunde ens fotografera några förlupna godståg, eftersom banan över huvud taget inte trafikeras… Ja, ni ser problemet – det riskerar att bli väldigt mycket träd, sliprar och rostiga räler men inte mycket mer.

Vad gör man då? Tja, kanske en avstickare till mer trafikerade järnvägar. Eller också får man köpa en glass och fascineras av sommarhettan. Vi får väl se vad som händer, men ett är säkert: det är på höglandet det sker.

Fortsättning följer alltså.

 

 

 


 

Detta var den första delen av berättelsen om min resa i Småland i juli 2016.

  1. Prolog
  2. Borås–Nässjö 18 juliResan mot det höga landet.
  3. Stensjön–Vetlanda 18 juliDilemma med lyckligt slut.
  4. Vetlanda–Bergsnärle 18 juliSolen bryter genom molnen och höglandet börjar.
  5. Bergsnärle–Korsberga 19 juliUpp på spåret i den småländska skogen.
  6. Korsberga 19 juliEssensen av en liten järnväg och hela semesterns symbol.
  7. Korsberga–Milletorp 19 juliPå andra sidan civilisationen.
  8. Milletorp–Ösjöbol 19 juliDet ljusa höglandet.
  9. Ösjöbol–Åseda 20 juliI den gassande ravinen.
  10. Åseda 20 juliDen tynande järnvägsknuten.
  11. Åseda–Alseda–Holsbybrunn 20 juliEn bygd utan järnvägar, men med natur och möten.
  12. Holsbybrunns industrispår 20-21 juliTåglöst industrispår.
  13. Holsbybrunns trafik 20-21 juliFolk och lokomotiv på spåret.
  14. Alseda–Vetlanda 20-21 juliSista cykeletappen, på sätt och vis.
  15. Vetlanda–Huskvarna 21 juliEn transportsträcka i nordvästra Småland.
  16. Jönköping–Huskvarna 22 juliAtt snubbla över en banvall.
  17. Huskvarna–Borås 22 juliMot hemmets härd ställs min färd.
  18. Epilog
Höglandet 2016, Nässjö-Åseda, Vetlanda-Åseda, cykel, om mig, reseberättelse,

Kommentera

Publiceras ej