Den tynande järnvägsknuten

(Länkar till övriga texter om denna resa finns i slutet av inlägget. Det var nu middagstid onsdagen den 20 juli och jag befann mig mitt i Småland, i det nordöstligaste hörnet av Kronobergs län.)

Jag gjorde som kvällen före och cyklade raskt från utkanten av Ösjöbol till Åseda. Den här gången var det tidigare på dagen, halv tolv eller så, och jag var inte lika genuint trött i kroppen. Däremot var jag hungrig så jag uppsökte en av ortens restauranger. Just som jag stod i begrepp att äta middag på ett genomsnittligt hak, kom jag på att det ju fanns ett matställe i själva stationshuset och det kunde ju vara på sin plats att gynna detta.

– Jag tänkte äta lunch här, sade jag, för jag ser att ni serverar mat.
– Vi har sallad, paj och bakad potatis, så om något av det duger.

Det var kanske inte det bemötande man förväntar sig. Var lite positiv för sjutton! tänkte jag.

Stationshuset är förhållandevis välbevarat utvändigt men på insidan kan man inte gissa sig till dess stationshistoria. Ja, om man inte räknar denna målning som hänger på en vägg:

 

Salladen var god, men om den var bättre än genomsnittet vet jag inte. Så snart jag hade ätit – och druckit tre stora glas vatten – lämnade jag restaurangen och började fotografera omgivningen.

 

Den stora stationsplanen har en gång innehållit en omfattande bangård. Härifrån gick tåg till Vetlanda–Nässjö, till Sävsjöström–Orrefors–Nybro–Kalmar, på smalspår till Klavreström–Braås–Växjö och likaledes på smalspår till Virserum–Målilla–Hultsfred–Västervik.

När SJ lade ner sitt sista genuina smalspår, det mellan Växjö och Västervik, på 80-talet hade väl ingen kunnat tro att det var just den banan som i dag skulle vara Åsedas mest livaktiga. Så är det emellertid, för medan inga tåg går härifrån till Vetlanda och normalspåret söderut är rivet sedan länge, går det i alla fall turisttåg till Viserum och banan ligger hela vägen till Västervik. Några bilder från stationsområdet:

 
 
 
 

Åsedas motsvarighet till andra orters små runda fontäner är en liten rund vändskiva.

 

Men vad var det för spårvidd på den? Jag måttade med handen men kände mig inte säker. Äh, jag får plocka fram skorna igen!

 

Också den lilla gångvägen föreföll ha samma ”spårvidd”. En rolig detalj!

 

Sedan cyklade jag några hundra meter därifrån och upplevde fler gamla minnen från mitt besök här i juni 2013. Möjligen minns någon att det var i Åseda som den här bloggens historia började.

 

Från landsvägsviadukten kan man ana stationsområdet enligt följande:

 

Att skåda ner på de båda spåren här är närmast unikt. Eller vad tycks?

 

Kan man se något liknande i Sverige? Det finns ett litet antal platser där flera spårvidder möts, men varken i Bor eller i Uppsala kan man få den här vyn. Hur är det i Fågelsta eller i Munkedal? Det skulle möjligen vara där, eller vid någon av stationerna längs det småländska smalspåret: Hultsfred, Jenny och Västervik.

Till sist en titt på banan mot Korsberga och Vetlanda, där den försvinner i väster.

 

I fjärran kan man se kilometerskylt 73 (Åseda är km 73,6), men nu tyckte jag att jag var klar med den här järnvägen för denna gång.

Jag hade bestämt mig för att resa åt ett annat håll. Från Åseda skulle jag cykla norrut, tämligen rakt norrut. Det skulle ge mig en eftermiddag utan järnvägar, men det kunde väl vara trevligt ändå?

 

 


 

Detta var tionde delen av berättelsen om min resa i Småland i juli 2016.

  1. Prolog
  2. Borås–Nässjö 18 juliResan mot det höga landet.
  3. Stensjön–Vetlanda 18 juliDilemma med lyckligt slut.
  4. Vetlanda–Bergsnärle 18 juliSolen bryter genom molnen och höglandet börjar.
  5. Bergsnärle–Korsberga 19 juliUpp på spåret i den småländska skogen.
  6. Korsberga 19 juliEssensen av en liten järnväg och hela semesterns symbol.
  7. Korsberga–Milletorp 19 juliPå andra sidan civilisationen.
  8. Milletorp–Ösjöbol 19 juliDet ljusa höglandet.
  9. Ösjöbol–Åseda 20 juliI den gassande ravinen.
  10. Åseda 20 juliDen tynande järnvägsknuten.
  11. Åseda–Alseda–Holsbybrunn 20 juliEn bygd utan järnvägar, men med natur och möten.
  12. Holsbybrunns industrispår 20-21 juliTåglöst industrispår.
  13. Holsbybrunns trafik 20-21 juliFolk och lokomotiv på spåret.
  14. Alseda–Vetlanda 20-21 juliSista cykeletappen, på sätt och vis.
  15. Vetlanda–Huskvarna 21 juliEn transportsträcka i nordvästra Småland.
  16. Jönköping–Huskvarna 22 juliAtt snubbla över en banvall.
  17. Huskvarna–Borås 22 juliMot hemmets härd ställs min färd.
  18. Epilog
 
891 mm, Höglandet 2016, Nässjö-Åseda, VHVJ, Vetlanda-Åseda, kilometerstolpe, om bloggen, reseberättelse, skor, Åseda,

Kommentera

Publiceras ej