Resan mot det höga landet

Som jag berättade i går skulle jag göra en resa mot Vetlanda och Åseda. Den började måndagen den 18 juli 2016 då jag tog cykel grå med mig ombord på tåg 3836 från Borås.

 

Herrljunga var första bytesplatsen och jag hann utmärkt med att köpa sallad på Hemköp och fördriva tiden i en inglasad väntkur. Det hade kommit några regnstänk i Borås men även om Herrljunga var soligt, var det inte mycket värme i luften, därav fördelen med en inglasad väntkur…

 

Vidare från Herrljunga till Nässjö med tåg 7285, och efter en spetsvändning i Falköping fick jag uppleva att en medresenär blev oroad. Hon kom ju från Göteborg och skulle till Jönköping så varför vände tåget i Falköping i stället för att fortsätta framåt? Den frågan ställdes till tågvärden någonstans längs vägen mot Vartofta och fastän konversationen ägde rum på engelska, förvånade det mig att tågvärden inte förstod problemet. Det är nämligen mycket vanligt att ovana resenärer blir konfunderade i Falköping.

Nåväl, damen blev i alla fall underrättad om att tåget gick till Jönköping och så fortsatte vi mot sydöst, denna smått grå dag.

 

I Forserum mötte vi ett förrymt Kinnekulletåg. Jag slängde i väg ett skott på måfå och förklarade för tågvärden att det verkade exotiskt med Kinnekulletåg i Småland, men vi var båda medvetna om att det handlar om att Västtrafik och Jönköpings länstrafik roar sig med att byta tågsätt med varandra ibland och just detta tåg har inte hunnit bli ommålat i Krösatågens färger.

 

Avstigning i Nässjö!

 

Framme i Nässjö hade jag halvannan timmes bytestid innan tåget mot Vetlanda skulle avgå. Spår 1a – varifrån dessa tåg oftast går – stod tomt.

 

Så vad skulle jag göra under väntetiden? Tja, först tittade jag på några förbipasserande godståg, inte minst ett antal posttåg som vad jag förstod växlades samman, men det kan få vänta till en annan gång. Jag har ju faktiskt redan redogjort för min syn på posttågen.

Vetlandatågen har emellertid ett par stopp på vägen och med både tidtabell och karta i packningen kunde jag gott och väl hinna till första hållplatsen i Stensjön och bekanta mig med den. Alltså snabbt ut på vägen mot Stensjön. Mest utför gick det, vilket passade mig bra, då cykeln var mycket tungt lastad, ja på gränsen till skadligt tungt…

 

 


 

Detta var den andra delen av berättelsen om min resa i Småland i juli 2016.

  1. Prolog
  2. Borås–Nässjö 18 juliResan mot det höga landet.
  3. Stensjön–Vetlanda 18 juliDilemma med lyckligt slut.
  4. Vetlanda–Bergsnärle 18 juliSolen bryter genom molnen och höglandet börjar.
  5. Bergsnärle–Korsberga 19 juliUpp på spåret i den småländska skogen.
  6. Korsberga 19 juliEssensen av en liten järnväg och hela semesterns symbol.
  7. Korsberga–Milletorp 19 juliPå andra sidan civilisationen.
  8. Milletorp–Ösjöbol 19 juliDet ljusa höglandet.
  9. Ösjöbol–Åseda 20 juliI den gassande ravinen.
  10. Åseda 20 juliDen tynande järnvägsknuten.
  11. Åseda–Alseda–Holsbybrunn 20 juliEn bygd utan järnvägar, men med natur och möten.
  12. Holsbybrunns industrispår 20-21 juliTåglöst industrispår.
  13. Holsbybrunns trafik 20-21 juliFolk och lokomotiv på spåret.
  14. Alseda–Vetlanda 20-21 juliSista cykeletappen, på sätt och vis.
  15. Vetlanda–Huskvarna 21 juliEn transportsträcka i nordvästra Småland.
  16. Jönköping–Huskvarna 22 juliAtt snubbla över en banvall.
  17. Huskvarna–Borås 22 juliMot hemmets härd ställs min färd.
  18. Epilog
Falköping, Falköping-Nässjö, Forserum, Herrljunga, Höglandet 2016, Itino, Jönköping, Jönköpingsbanan, Nässjö, cykel, reseberättelse, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej