Efter ett kalas i Lerum gick jag till stationen för att ta pendeltåget 16.59 till Göteborg. Det skulle vara framme 17.20 och ge mig god marginal till 17.35-tåget mot Borås. Västtågen håller ju alltid tiden och pendeltågen är prioriterade när problem uppstår.

* pling * ”Västtåg mot Göteborg avgår kl 17.13 från spår 3.”

Tåget dröjde och dröjde. Även uppgående tåg dröjde. Ett X 2000 blåste förbi utan annan signal än att det susade i spåren. Apropå säkerhetstänkande var det en obegriplig förändring som gjordes för några år sedan då varningarna för passerande tåg togs bort. Hade jag inte hört ljudet i spåret i dag, hade jag stått två meter från ett tåg som gick i typ 130…  

Ett makadamtåg med en 14 vagnar eller så kom söderut på högerspår och fick vänta på sidospåret i någon minut.

 

Sedan kom pendeltågen. Först det uppgående tåg 3566 och efter fem minuter även det nedgående 3563.

 

Tjugo minuter därpå hördes följande i högtalarna på tåget:

– Vi ankommer strax Göteborg och är 23 minuter försenade. Det beror på att vi blev stående i Floda på väg mot Alingsås. Vi hoppas att den här förseningen inte ska ställa till det för er.

Det var ju en vänlig förhoppning. Min anslutning var emellertid sedan länge försvunnen österut. Jag funderade på att ta SJ:s tåg mot Kalmar 18.05 men det skulle kosta mig 135 kr som jag inte ville avvara. (Det underliga föreligger nämligen att det är billigare att resa med Västtrafik hela sträckan Lerum-Göteborg-Borås än bara Göteborg-Borås.) Så det fick bli en promenad till det tillfälliga resecentret på Åkareplatsen för att ta urtråkiga buss 100. Igen…

Härav lär man sig att också Västtågen kan strula. Det är annars en av mina käpphästar, att påpeka för folk som gnäller på försenade tåg att det gäller fjärrtågen medan Västtrafiks tåg i praktiken alltid följer tidtabellen.

Och vad som hände när jag kom fram, berättar jag nästa gång. Det var nämligen också intressant, men på ett helt annat sätt. Här kan jag avsluta med att även SJ:s kvällståg mot Kalmar blev försenat...

Alingsåspendeln, Lerum, VSB, Västra stambanan, X61, försening, makadamtåg, säkerhetsavstånd, säkerhetsfrågor, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej