– Det går nattåg Malmö–Berlin. Ska vi åka?

Sofia hade fått blodad tand efter sina tio dagar på europeiska tåg i maj och juni. Nu ville hon ha sällskap på nästa resa. Men av mig? Jag som inte hade varit utomlands på nästan åtta år? Tja, tänkte jag, varför inte?

En dag i månadsskiftet juni-juli sågs vi, bokade biljetter till nattåget (t.o.r.) och anslutningståg Borås–Malmö (t.o.r.) samt två nätter på hotell i utkanten av centrala Berlin. Summa 2000 kr per person. "Wie ein Sonderangebot für uns, jawohl!"

På morgonen den 27 juli 2017 började den stora resan med ett litet steg: buss till stationen.

 

Där kom tåg 327 mot Alvesta.

 

Vi satt i näst sista vagnen och då var det lätt att redan efter en kvart promenera bakåt och ta en bild av tunneln vid Aplared.

 

Väl framme i Alvesta kände jag igen stationshuset från tidigare resor (exempelvis då Alvesta var start- och målplats för en cykling Åsnen runt).

 

Däremot var det första gången jag såg de hypermoderna gångpassagerna över spåren. Senast hade det varit korsning i plan vilket var en säkerhetsbrist men samtidigt en både snabbare och enklare lösning. Nu var vi lyckligtvis unga och raska samt hade gott om tid.

 

Tåg 529 kom inrusande på spår 3.

 

...och var halvannan timme senare framme i underjorden på den nya delen av Malmö C.

 

Den äldre delen av Malmö central har till viss del blivit restaurangstråk. Lite kontinentalt intryck får man och det är ju bra om man är lagd åt det hållet. :)

 

På spår 10 kunde man långt bort skymta nattåget mot Berlin. Vi väntade en god stund på att det skulle backas in mot stoppbocken men så blev det inte och det var väl tur att vi hade koll på klockan och till slut promenerade dit i stället.

 

En lagom lång kö med lagom mycket kontroll av resenärerna väntade.

 

Vid bokningen av biljetter uppgavs det att det rådde passtvång för att åka tåg till Berlin. Det var underligt, eftersom tyska ambassaden påstod något annat. Jag hade därför haft en del kommunikation med tågbolaget för att reda ut att nej, det räckte mycket väl med nationellt ID-kort. Man hade tyvärr haft problem med resenärer som trodde att det räckte med körkort eller legitimation utfärdad av bankkontor och därför hade man sagt att pass var nödvändigt. Informationen utanför själva tåget var däremot entydig på just den punkten.

 

(Däremot kan man se andra språkliga brister i meddelandet.)

Järnvägarna runt Malmö har byggts ut och lagts om på senare år. Någonstans strax utanför staden hade vi denna utsikt. Ett lila pågatåg kom på andra spår än vi.

 

Snälltågets nattåg gör inga uppehåll för av- eller påstigande mellan Malmö och Berlin. Färden genom Trelleborg blev därför så att säga raka spåret mot färjan och jag var väl inte heller särskilt intresserad av att sätta mig in i bangårdens utformning. Ännu ett pågatåg, på den nyöppnade linjen Malmö–Trelleborg, såg jag åtminstone.

 

Sedan var det adjö, adjö Sverige!

 

Vagnarna stod parkerade på färjan, vars fordonsdäck var genomgående försett med spår. Bara loket hade stannat i hamn.

 

Ombord kunde man förstås passa på att äta kvällsmat. Så gjorde vi, i den aningen dyrare restaurangen. Men buffén var helt okej och mätta blev vi.

 

Resan till Rügen, den stora tyska ön, tar ungefär fyra timmar. Fyren mitt på bergssidan var en lysande juvel i skymningen.

 

"Rügens vita klippor, i solnedgång, drunknar i ett blånande hav..."

 

Passagerarna, dem av oss som var turister, sökte med kikaren i mörkret.

 

Ett mötande fraktfartyg passerade om babord.

 

Månen, 107 timmar gammal, lade sig också i spelet och stod högt över den lilla hamnstaden Sassnitz.

 

Men nu var det dags att gå och lägga sig. Tåget skulle växlas av färjan under natten och gå vidare bakom ett tyskt lok frampå småtimmarna. Skulle vi få sova något, månntro?


Resan till Berlin sommaren 2017, som bara delvis har koppling till järnväg, beskrivs i nedanstående inlägg:

  1. Borås–Sassnitz (27 juli)
  2. turisten i Berlin (28 juli)
  3. Berliner Mauer (28-29 juli)
  4. Ossis i Berlin (29-30 juli)
  5. stora tåg i Berlin (30+29 juli)
  6. små tåg i Berlin – Loxx am Alex (30 juli)
  7. flanörer och söndagsfirare i Berlin (29-30 juli)
  8. Berlin–Sassnitz (30 juli)
  9. Trelleborg–Borås (31 juli)

Alvesta, Aplared, Berlin 2017, Borås C, Kontinentalbanan, Kust-till-kust, Malmö, Malmö C, Malmö-Trelleborg, Pågatåg, Rügen, Sassnitz, Snälltåget, Sofia F., Södra stambanan, Trelleborg, Trelleborg-Sassnitz, Tyskland, X 2000, färja, gångbro, nattåg, reseberättelse, stationshus,

Kommentera

Publiceras ej