Förra veckan flängde jag till Målsryd mest hela tiden. Tre gånger var jag där, för att lämna och hämta mina cyklar som var på reparation. Denna gång med gott resultat, vad det verkar. Utgifterna blev därefter, då cykel grå hade ganska mycket som behövde ordnas till. Det är allt tur att jag har fått högre lön; cykelreparationerna gick bara på en halv månads marginal…

Nåväl, senast berättade jag om tåg som inte gick som de skulle. Det fick jag förklarat berodde på banarbete någonstans söderut. Under två veckors tid var all trafik inställd i några timmar varje vardag. Det kan jag leva med och förhoppningsvis även både SJ:s persontågsresenärer och Green Cargos godskunder.

På väg ut mot Målsryd för andra gången, stannade jag till vid mellanblocksignalen. Den står vid km 81+398 och jag har många gånger på håll sett tåg passera den sydösterut. Då visar den grönt men slår om till rött vid tågets passage. Det gröna skenet visar både att banan är fri och att växeln i Aplared 6 km längre fram ligger rätt.

Nu stod jag alltså vid signalen men såg samma signal från andra hållet. Den visade ingenting. Varken rött eller grönt sade den och vad kunde det tyda på? Kanske, tänkte jag, att inget tåg väntades söderifrån. Sannolikt skulle den visa rött om något tåg förirrade sig in på spåret och kortslöte spårledningen, eftersom banan inte låg fri för tåg i den riktningen.

Däremot väntades tåg norrifrån. (Eller västerifrån som det är på kartan; det är alltid knepigt det här med väderstreck på järnvägar.) Eftermiddagens tåg mot Kalmar torde vara på ingång och efter en tid kunde jag höra det också, långt innan det dök upp i kurvan där borta.

 

(Tåg 339 med Rc-6 nr 1383)

Det rusade mot mig. Innan jag visste ordet av, hade det nått fram till mig och jag drog mig längre in i buskaget. Jag ville ju inte att lokföraren skulle ta mig för vare sig våghals eller självmordskandidat.

 

Alltjämt visade signalen inget besked alls och tåget försvann i kurvan mot Målsryds samhälle.

 

slog signalen om och blev röd.

 

Tydligen är det så, har jag nu läst mig till, att mellanblocksignaler har namn efter den senast passerade stationen och visar rött när ett tåg finns alldeles intill. Men vad jag inte förstår, är att den inte visade rött redan innan.

Spåret är ju aldrig så upptaget och färdriktningen aldrig så förbjuden som när ett tåg närmar sig från andra hållet.

Tycker alltså jag, som glad amatör på området.

BAJ, Borås-Alvesta, Målsryd, Rc, signal,

Kommentera

Publiceras ej