Sedan man byggde en jättestor ny landsväg, lade beslag på ett spårreservat längs en järnväg och komplicerade cykelvägarna kraftigt, har jag sett fram emot att fotografera tåg i trakten av Borås ridhus.

På köpet har man nämligen givit eventuella tågskådare en god utsikt från den nya vägen, åtminstone utsikt mot tåg norrifrån.  Läget har varit sådant i två år eller så, men trots att jag ofta är i närheten, har jag haft en faslig otur med mina tåg där i trakten.

I söndags, den 7 juli 2019, hade jag på sätt och vis otur igen, men jag hann åtminstone undersöka fotoplatsen.

Jag avvek från kyrkkaffet just som det skulle börja. Det skulle nämligen komma två tåg vid den aktuella platsen, ungefär halvvägs hem, hade jag sett. Att döma av den källa jag använde, skulle de mötas i Viskafors och då siktade jag in mig på att fånga det sydgående tåget nr xx.

Det blev inte så bra. Praktiskt nog kunde jag på långt håll, en knapp kilometer bort, se bommarna gå ned och efter någon minut dök tåget upp.

 

Så har vi då det där med att bemästra sin kamera och ta goda bilder. Hm. Jag är ingen fotograf – kommer aldrig att bli det heller – och det blev alls inget vidare denna gång. Antingen var det bakgrunden som var dålig eller också hamnade fokus fel. Ett annat problem är att det inte är självklart vad som ska vara i bildens centrum. Lägger man tåget där, blir det nämligen konstigt med den gröna vänstersidan och den asfalterade högersidan.

Och det skrev jag utan politiska hänsyn, jag lovar…

 

(X11 nr 3240 som tåg 13871.)

 

Så stannade jag kvar nästan en halvtimme för att se det nordgående tåget också. Men tror ni att det kom något sådant? Nej då, det måste ha passerat en minut innan jag var på plats, för det mötte det sydgående inte alls i Viskafors utan på Borås central.

Ack ja, jag skulle nog ha studerat tidtabellen bättre. Fast jag fick ju en stunds extra umgänge med den friska luften under landsvägsbron och det var kanske bra.

Borås, Borås-Varberg, Viskadalsbanan, X11, fotografering, fotoplatser,

Kommentera

Publiceras ej