När jag nu ändå var i Varberg, kunde jag ta en promenad i kvällen.  Kollegerna – de flesta av dem – var på spa med mumbojumbotema.  (”Mumbojumbo” skriver jag för att det var new age-stuk på upplägget.  En av mina kristna kolleger försökte utan resultat vägra att ta på sig en specialdesignad badrock med skumma symboler.)  Jag är inte mycket för vare sig mumbojumbo eller spa, utan såg en långfilm utan andra symboler än liljekonvaljer.  Ljuvlig är sommarnatten finns på SVT Play till den 14 november i år.

Mitt i filmen tog jag paus och gick ut i Varbergskvällen.  Klockan närmade sig sex och det hade mörknat så pass att både den borgerliga och den nautiska skymningen gått förbi och den astronomiska skymningen inföll nog medan jag var ute.  Havet var mörkt och bara enstaka lyktor lyste.

 
 

Varbergs station är under stor ombyggnad.  Ett gigantiskt projekt är det att spränga sig in under staden och bygga ett dubbelspår som kostar jättelika summor.  I järnvägssverige muttras det lite och man undrar vad lilla Varberg har gjort för att få en dyr tunnel när man inte har råd att bygga nya stambanor, bland annat för att betydligt större städer inte får de tunnlar de vill ha.  (I fallet Varberg skulle man kunna antingen bygga ett traditionellt dubbelspår genom staden eller bygga ett nytt dubbelspår runt själva staden.)

Ännu passerar tågen på Västkustbanan på enkelspåret.  Mycket trafik är det och när jag tittade förbi, möttes två Öresundståg.  Det var väl tåg 20177 (i form av X31 4392) som kom in först, norrifrån, och strax mötte nordgående X31 4516 som tåg 20178 (?).

 
 
 

Här är några bilder som visar hur spår 1-2 är avklippta, medan spår 3-4 går rakt igenom station precis som förr:

 
 

Intressant är att Västtrafiks pendeltåg står uppställda på stationen.  Varför gör de det?  Är det bara en lämplig uppställningsplats?  I alla fall gick under den här kvällen inga Västtåg vare sig till eller från Varberg.

 

När jag fotograferat färdigt, köpte jag mig en varm korv i stationshuset och återvände till filmen.  På Varbergs stadshotell väntade snart en sen middag och det var tur att jag grundat med korv och bröd.  Middagen var nämligen inte speciellt god eller riklig.  I efterhand fick jag rentav höra att kolleger hade gått ut på stan för att komplettera måltiden i något gatukök …

Men filmen var vacker (tämligen trogen boken den byggde på) och vacker var även kvällspromenaden.

Varberg, havet, natt, tågmöte, Öresundståg,

Kommentera

Publiceras ej