Förutom att jag flera gånger läst igenom C.S. Lewis Narniasvit, har min håg aldrig stått till fantasyvärlden, så när en av mina vänner förklarade att hon fyllde 516 och i fredags skulle fira det med hoblikt fika, förstod jag inte vad hon kunde mena. Det visade sig till åtminstone min förvåning att hober firar födelsedagen med att ge bort presenter. Det var förstås roligt och inte blev glädjen mindre när jag fick ett mycket vackert paket, inslaget i jacquardmaskinsmönsterpapper!

I detta paket låg något helt oväntat, vilket gjorde en redan fantastisk gåva ännu bättre: Legoask nr 31015. (Presenter är nästan alltid roliga, men när de kommer överraskande och innehållet är på minst två sätt anpassat efter mottagaren, ja då kan det inte bli mycket bättre!)

Motivet var passande både för mig och bloggen och det tog inte många timmar förrän jag satt hemma och pysslade...

 

(Damen på bilden har ingen direkt koppling till motivet. Hon står där främst som storleksjämförelse men kanske är det också hon som kör tåget, på någon musejärnväg någonstans.)

I legokatalogen går denna kreation under namnet "Grönt lok" och det kan man väl kalla den om man vill, även om den gröna färgen inte är särskilt påtaglig. Mer intressant är att asken, som alla legoaskar tillhörande linjen "Lego creator", innehåller byggbeskrivningar till tre olika motiv. Utöver det på bilden ovan, finns en järnvägsvagn och ett mindre lokomotiv, så att man kan köpa två askar till och sätta samman ett helt litet tåg.

Vi får väl se hur det blir med den saken. Tåg är fina liksom lego och det har funnits ögonblick då jag lekt med tanken att skaffa mig en legojärnväg. Tyvärr är skalan rätt stor och för den som bor i en mindre lägenhet där till och med en modelljärnväg av skala H0 ter sig opraktisk, är kanske inte en legojärnväg något som ska prioriteras. Men en rolig detalj är detta lok nr 31015 i alla fall och det kommer att pryda sin plats, var det nu än blir. Tack så mycket, kära Hanna!


(Om någon skulle tycka att det låter underligt att fylla 516, kan jag rekommendera att dela upp detta tal i primtalsfaktorer och undersöka om man hittar någon lämplig förklaring. Alternativt kan man strunta i det, för det påverkar inte vare sig loket, presenten eller födelsedagsfirandet i stort!)

Hanna L, Lego, modelljärnväg, om mig,

1 kommentarer

Gudrun

30 Jan 2015 22:28

Kul id'e, det där att ge bort presenter! Har för mig att ditt gamla lego också har sparade monteringsanvisningar, eller?

Svar: Ja, det var en mycket god idé och flera gånger har jag kastat en blick av uppskattning på det lilla loket. Visst är bygginstruktionerna kvar till alla (?) gamla legoaskar – tyvärr saknas däremot askarna själva...
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej