När tunneln genom Hallandsås stod klar i höstas och invigdes i december, stängdes genast banan över åsen.  Den blev nu överflödig och det var mest enligt lagen om att det som kan gå fel också går fel, som jag argumenterade för att den borde ligga kvar om det skulle upptäckas något kritiskt fel på tunneln.

Något direkt kritiskt fel är det kanske inte, men nu rapporteras att resenärer på banan tycker att tåget skakar så mycket att det blir helt enkelt olidligt att resa där.  Skälet är förmodligen att nytillverkade räler blir sådana när de börjar användas och att man helt enkelt får slipa ned det yttersta skiktet ganska snart efter trafikstart.

Tills detta är gjort, måste man sänka hastigheten på trafiken.  Normalt ska största tillåtna hastighet vara 200 km/h.  Nu kom man fram till att 160 km/h var mer lagom.  Likväl råder nu sth 140 km/h.  Varför så lågt?  Jo, det var slut på 160-skyltar...

Det är inte utan att man baxnar.  Eller i alla fall sitter och småler lite i sin fåtölj.  Stackars lilla misslyckade Trafikverk...

*

(Skulle det vara ett kommatecken i rubriken?  Kanske, men jag låter den lilla dubbeltydigheten vara kvar, medan jag funderar på om det är strulet som är mindre – eller om jag faktiskt hade väntat mig det.)

Hallandsås, Trafikverket, hastighet, nyhetshändelser, räls, skylt, strul, tunnlar,

Kommentera

Publiceras ej