Detta är tionde delen av flera från samma resa.  Länk till alla kommer att finnas längst ned i varje inlägg.

– Visst är det så att det här tågsättet går till Eksjö och sedan går tillbaka till Nässjö? frågade jag tågvärden ombord på tåg 7669 den 4 augusti 2024.
Hon bekräftade jakande och såg lite undrande ut.  Kanske var hon inte van vid frågan.
– För då kommer jag att åka tillbaka med det tåget, sade jag.

Det fick jag gärna göra, sade hon och när hon hade tittat på min dygnsbiljett inom Jönköpings län, fortsatte hon sitt värv.  Det gjorde jag också och studerade således omgivningarna med kartan framför mig.

Kartan, som jag köpte vid förrförra decennieskiftet eller så, skulle jag gärna byta ut mot en ny.  Eftersom Lantmäteriet för några år sedan slutade att publicera sina kartblad i skala 1:100.000, kan jag emellertid inte rakt av göra så.

Och det märktes.  Dagen före hade jag ju hittat såväl nya som nedlagda vägar på kartbladet runt Värnamo.  Nu stämde inte verkligheten med kartan heller här.  Inte för att det skulle hindra mig från att cykla till exempel hit någon sommar:

 

Mellan Nässjö och Eksjö ligger Ormaryds station.  Dit skulle jag också kunna fara på semester.  Både godsmagasinet och stationshuset ser trevliga ut.

 
 

Till Eksjö tar resan inte mycket mer än en kvart.  Denna dag befann jag mig där i bara några minuter, under vilka jag konstaterade till exempel att stationshuset ser lika fascinerande ut som förr, med en i mina ögon närmast sydländsk arkitektur.

 

Enligt stationshuset självt, är det uppfört 1897.  Station hade Eksjö då redan varit i ett par decennier, tack vare banan Nässjö–Oskarshamn.  Här är två detaljer som visar detta:

 

(Ser inte skylten ovan nästan fånigt nytillverkad ut?  Och det stiliserade ångloket väldigt osvenskt?)

 

Här är tågsättet som jag hade rest hit med och strax skulle återvända västerut med: Y31-1401 Axel Peterson Döderhultarn.

 

Bussterminalen till vänster är vad man får använda om man tänker sig längre österut än så här.  Tågen är sedan flera år inställda – till förfång för lokalbefolkning och turister.

Här försvinner spåret bort åt det hållet, mot Hult och Hjältevad, mot Mariannelund och Hultsfred, mot Berga och Oskarshamn.

 

Gångvägen över spåren har proffsiga bommar som säkert kostade skjortan att sätta upp.  Signaturen ”Upprörd skattebetalare” skulle ju kunna skriva en insändare och fråga om det är väl använda pengar på en station där alla persontåg går i krypfart och det bara går ett godstågspar om dagen.

 

Jag lägger in en sista bild från Eksjö denna dag.  Här ses vädret som var på ingång.

 

*

Hela dagen hade jag väntat på regnet.  Ännu hade jag inte träffat på det.  Medan jag befann mig höst i länets nordöstra delar, drog det emellertid fram någonstans västerut.

Västerut stod alltså även min håg.  Jag reste med Döderhultarn tillbaka till Nässjö.  Ja, det skulle visa sig att det var med just det tågsättet som jag även skulle fortsätta till Vaggeryd.  För väl i Nässjö korsade tåg 7668 halva bangården, alla plattformsspåren och ställde sig på spår 8 – där perrongen är så hög att den skymmer en hel del av vagnen.

 

Ja, titta bara!

 

En liten kvart eller så dröjde det innan färden fortsatte.  Vagnen var samma, men nu hette tågnumret 17689.  Förbi Fredriksdal gick det, och förbi den oansenliga stationen Stolpen.

 

Längs mossar och genom skogar, förbi sjöar och genom åkrar går den här järnvägen.  Denna eftermiddag var himlen mörk, men inte en droppe föll på mig och tåget.  Ändå kändes det … fuktigt, på något sätt.

 

Svaret på det fick jag i Vaggeryd.  Det regnade visserligen inte nu, då jag steg av tåget, men tidigare hade det regnat mängder och massor, för marken var ordentligt blöt.

 

Det lingonröda anslutningståget, som inlett sin resa i Jönköping och ämnade sig mot Värnamo och Halmstad, kom helt enligt plan in på andra sidan plattformen.  Y31-1428:

 

*

Jag kom i efterhand att med stigande förvåning studera SMHI:s radarbilder för den 4 augusti 2024.  Under natten hade åskvädret dragit in över Själland och frampå morgonen slog blixten ned på Hallandskusten och i Göteborg.  Medan jag hade tillbringat förmiddagen i Sävsjö, utvecklade sig åska i Värnamo.  Parallellt med hettan på en uteservering i Nässjö, dundrade det för fullt i Vaggeryd tre mil västerut.  Ett kraftfullt regnväder öste ned över Sävsjö, men kom aldrig upp på det verkliga höglandet.  Andra kraftiga regnskurar bildades strax nordöst om Eksjö.  Inte förrän 17:30 nådde regnet söderifrån Nässjö.  Så dags var jag emellertid någonstans i trakten av Malmbäck, halvvägs till Vaggeryd.  När jag var i Vaggeryd, regnade det även i Malmbäck, men i det stora regnväder som nu täckte större delen av Götaland, fanns i denna stund en smal tunga av uppehåll just från Jönköping till Värnamo.  Vaggeryd fick sig visserligen en rejäl skur igen, men inte förrän jag lämnat orten.

Hela vägen till stationen i Värnamo kom jag utan att vare sig jag eller tågen fick något regn på sig.  Ja, det är nästan så att jag vågar säga att bortsett från dem som befann sig på ostkusten från Oskarshamn och norrut, var det bara jag och eventuellt några till på samma tåg, som undkom nederbörd ända till kl. 18 den dagen.

 

(Skärmdump från SMHI:s väderradar den 4 augusti 2024 kl. 17:30.)

Och en sådan ointressant, på gränsen till nördig detalj, passar väl mig som kan vara rätt så nördig när det passar. :)

Till kommande dags händelser återkommer jag.

 


 

Här kommer att finnas en förteckning av alla blogginlägg från denna resa när alla dessa är skrivna.

 

Bockabanan, Eksjö, HNJ, Halmstad-Nässjö, Krösatåg, Nässjö-Oskarshamn, Ormaryd, Stolpen, Vaggeryd, Värnamo 2024, Y31, godsmagasin, kartor, plankorsningar, plattform, reseberättelse, stationshus, väder,