(30 juni – 3 juli 2025)
(Detta är fjortonde delen av många i en serie texter om min vistelse i Stockholm med omnejd i juni och juli 2025. Länk till samtliga kommer att finnas längst ned i varje inlägg.)
I fyra nätter bodde jag på Best Westerns ”hotell Sure” i Älvsjö. Det kan rekommenderas. Inte för att rummet var lyxigare än andra hotellrum eller för att frukosten skilde sig från andra hotell. Nej, ur sådana aspekter var det ett medelmåttigt hotell. Priset, däremot! Drygt 500 kr per natt är ett mycket gott pris för ett hotellrum år 2025.
Utsikten från rummet var inget extra, men inte heller direkt tråkig. Jag undrar jag, om förskolans personal vet hur mycket leksaker barnen har förflyttat till takets nivå? :)

Frukostmatsalen – som resten av dygnet var någon sorts sällskapsrum – torde uppskattas av varje tågskådare. Här passerade tåg efter tåg, i en aldrig sinande ström.

Tågsättet ovan utgörs av två av Stockholms lokaltrafiks pendeltåg, littera X60, men alla andra tåg på Västra stambanan söder om Stockholm passerade ju också här. Det slog mig mer än en gång, att här satt jag på ett hotell i Stockholm, långt hemifrån, och så gick faktiskt ett och annat tåg förbi utanför fönstret, som några timmar senare skulle komma att passera utanför mitt köksfönster utmed BHJ i Västergötland. ”Det är inte så långt hem, ändå.”
*
Älvsjö station sägs vara en av de allra största stationerna i Stockholmsområdet sett till antal påstigande resenärer. Vid närmare eftertanke är det rätt logiskt. Här delar järnvägen på sig, så att stambanan till Södertälje och vidare går i ena riktningen, medan banan mot Nynäshamn går åt det andra. Den som reser med pendeltåg genom Stockholm behöver i hälften av fallen byta tåg någonstans, vilket mycket väl kan vara här. Fram till ungefär nu, har dessutom Älvsjömässan säkert dragit en hel massa trafik. (Men den s.k. Stockholmsmässan i Älvsjö ska visst stänga, sägs det. Rivas och bli bostäder, om principen är bekant.)
Stundom fungerande rulltrappa kan man åka upp i, medan den nedstigande resenären får ta en vanlig, manuell trappa.

De här pendeltågstationerna är generellt sett rätt grå. Ja, grått är Älvsjö centrum också, så det passar väl bra då.


Jag tänkte skriva ”Medan man väntar, kan man titta ut över spåren och skåda tåg.”. Det är nu en sanning med modifikation, eftersom få eller ingen står och väntar här. Pendeltågen går ju så himla tätt, så i de flesta fall går man bara genom spärren, ut på plattformen och tar ett tåg. Men om man vill roa sig, eller vill se tåg utan att betala biljett till plattformen, kan man stå här uppe på gångbron och titta ned. :)

Vid alla mina resor här, denna halva vecka i skiftet mellan juni och juli, var det rätt gott om plats i trappor och spärrar. Men det är väl dimensionerat för vardagsrusning, antar jag.
Eftersom detta faktiskt är en järnvägsknut, har man fått tänka till när man planerat trafiken. Pendeltågslinjerna mot Södertälje och Gnesta har fått en plattform och linjerna mot Farsta och Nynäshamn en annan. Resenären som ska in till centrala Stockholm får alltså försöka välja. Skyltar visar vilka tåg som ska gå om hur många minuter, så det blir alldeles utmärkt. Vid ett tillfälle fann jag mig behöva välja mellan tåget som skulle gå NU och tåget som skulle gå NU. En snabb blick visade att det ena nuet riskerade infalla innan jag hunnit ned till tåget, så jag tog helt kallt det andra nuet i stället …
Här avslutar jag denna text med hela fyra bilder från en av plattformarna, med ett sydgående tåg som jag just stigit av:




Det var en kort sammanfattning av Älvsjö station, med bilder från den 3 juli och den 30 juni 2025.
Nästa gång ska jag ut på smalspår igen …
*
Resan till Stockholm i juni och juli 2025 skildras i många texter. När alla är skrivna, kommer i sedvanlig ordning en lista med länkar till alla inlägg att presenteras här.
Kommentera