När jag förra sommaren reste med smalspårståg tur och retur Hultsfred–Västervik var det inte en trakt som betydde något särskilt för mig utan min hela koncentration låg på järnvägen.

Däremot kände jag till att min strikt patrilinjära släktgren räknar sitt ursprung sju generationer bakåt i Kristdala några mil söder om smalspåret, och att min farfars farfars far på sin tid var rådman i Västervik, men det har egentligen aldrig betytt något speciellt utan bara varit lite kuriöst.

När jag nu i kväll satt och tittade på "Vem tror du att du är?", en av SVT:s rätt många småmysiga serier, började jag emellertid bläddra i släktkalendern. Och där hittar jag minsann ännu en plats att komma ihåg.

 

Här i lilla Vena levde nämligen min farfars farfars farfars mor Hanna Elisabeth. Hon var dotter till kyrkoherden och född 1724. När hon redan 1743 gifte sig var hon alltså bara 19 år och det faktum att hennes son föddes samma år får mig att ana en mindre skandal... Hon och maken hamnade emellertid i Västra Ed och där var det väl ingen som visste något om heta dejter i Vena.

Tänk däremot om jag hade vetat det när jag stannade till i Vena den 14 augusti 2014. Då hade jag nog tagit ett djupt andetag och försökt känna historiens vingslag, i stället för att bara ta bilder av rostiga spår och en lokomotor...

 
 

Naturligtvis vore det intressant att någon dag resa tillbaka och se närmare på Vena och andra orter längs banan. Synd bara att det inte går några vettiga tåg till trakten längre... (Har ni hört det förut, så säg?)

*

(I ett inlägg från november 2014 beskrivs resan längs smalspåret utförligare och där finns även ytterligare en bild från Vena.)

891 mm, Bockabanan, Hultsfred 2014, VHVJ, Vena, Västervik-Hultsfred, om mig,

1 kommentarer

Koffe - fotoblogg

03 Oct 2015 08:55

»Puh! Vilken tur då!

Kommentera

Publiceras ej