Under detta fjärde år har bloggen fått 76 nya inlägg så att det nu finns sammanlagt 388 (detta är nr 389).

Till skillnad från tidigare sammanfattningar, kan jag av två skäl inte ge några exakta siffror på hur många besök och sidvisningar bloggen har haft. Dels låg hela webbplatsens statistikverktyg nere i nästan en vecka (uppskattningsvis sex dygn) i mars-april, dels blev min personliga statistik oläslig under några dagar i februari-mars. En approximativ beräkning säger att bloggen har haft 8850 besök och att under dessa besök 13650 sidor har visats.

Flest besökare hade bloggen den 5 mars. Ja, antalet var mer än tre gånger så stort som någon enskild dag tidigare! Skälet torde ha varit att SVT:s Landet runt i sin frågetävling nämnde "Sveriges kortaste järnväg". Den som skriver in dessa ord i en sökmotor hamnar på min blogg och även om det inte alls är ett relevant inlägg för Landet runts tävling, gav det alltså omfattande trafik till mig. Flera av de första tio dagarna därefter fick jag också stora mängder besök: en följd av programmets repriser, skulle jag tro.

Annan trafik till bloggen var en följd av att länkar till den förekom i inlägg på Postvagnen. Ibland hade jag helt enkelt kommenterat mycket och min "signatur" (med en konstant länk till bloggens startsida) blev således synlig för många. Under maj månad blev jag först hjälpt av en annan persons länkning till ett inlägg om SJ:s beredskap (vilket gav ett 50-tal extra besökare) och så nyligen som den 31 maj räckte det med att jag visade en blick från Åseda och länkade ett av sommarens inlägg, varpå jag fick 150 extra sidvisningar. Helt oförklarlig är däremot fortfarande en fyrdubblad trafik under två dagar i september (8-9).

Som vanligt var det sommaren som bjöd på flest inlägg. 17 juni till 4 augusti skrev jag 53 inlägg på 49 dagar, varav ett knappt 20-tal handlade om sommarresan till det småländska höglandet. Som jag skrev i sista inlägget därifrån blev jag sedan så trött att jag höll mig borta lika länge. Det blev 47 dagar utan järnvägsblogg och i likhet med tidigare gick det åtskilliga gånger veckor i sträck utan ett enda inlägg.

Under de fyra somrar som har gått sedan denna blogg påbörjades, har tre inneburit dagliga inlägg. Den här sommaren kommer högst sannolikt inte att följa det mönstret. Precis som 2014 lär det bli så att jag skriver när jag känner för det och inte skapar några vanor som bara är tröttsamma att leva upp till.

Därmed har jag skrivit klart för i dag och har bara kvar att som traditionen bjuder säga

Grattis på födelsedagen, och gott nytt år!

födelsedag, om bloggen,

Kommentera

Publiceras ej