En vän ska resa till Italien och stanna i närmare en månad. Huvudmålet är Rom, men vännen vill också tillbringa ungefär en vecka i landets nordvästra del.

Det finns många sätt att resa till Italien och tidigare har min vän oftast åkt flygplan, men nu har hon på egen hand börjat fundera på att ta tåget i stället. Hon tog därför kontakt med en resebyrå som hon tidigare haft att göra med och vet är kunnig också beträffande tågbiljetter.

De enkla fakta först. Att flyga tur och retur från Sverige till Rom (med en någorlunda billig biljett) kostar ungefär lika mycket som att åka med Interrailkort. Det finns många olika varianter av interrarilkort men här passar konceptet "7 resdagar under en månad", alternativt "10 resdagar under en månad". Resebyrån pusslade ihop tidtabeller och gav förslag på resvägen København–Hamburg–Innsbruck–Bolzano–Roma Termini. Ja, det var till och med så att resebyrån hade tips på vad man kunde roa sig med under några timmars uppehåll i Hamburg och Bolzano. Vad bra!

Men även om man vet två månader i förväg både när och vart man ska resa, kan det ske förändringar. Under resans gång kanske man kommer på att man vill ha platsbiljetter till dagtåget eller uppgradera sin liggplats till en sov-dito. Då, sade resebyrån, kan man ta kontakt med biljettkiosken och köpa en platsbiljett, eller tala med konduktören ombord. Vill man dessutom ta en promenad på stan i Bolzano, kan man hyra en förvaringsbox direkt av stationspersonalen.

Det var detta som fick mig att skriva detta: det är lättare att åka tåg på den europeiska kontinenten än i Sverige. Biljettluckor! Bemannade stationer! Biljettköp ombord! Wow!

Jag ville bara säga det. Det skulle nämligen vara enklare att få fler tågresenärer om det också vore enklare att köpa biljetter och åka tåg...

Interrail, biljettförsäljning, personal, vänner,

3 kommentarer

Anonym

27 Mar 2017 16:43

Interrailkortet gäller numer i Sverige så när jag kommer hem kan jag bara hoppa på ett Öresundståg som jag inte behöver platsbiljett på. Men, frågade jag resebyrån, om jag vill åka SJ och då behöver komplettera med platsbiljett, hur gör jag då? Är jag inte vid en bemannad central så måste jag gå in på nätet och då på den engelska sidan och där på ngt sätt hitta enbart platsbiljetter.
Bra att veta och svarade också på frågan om hur utländska resenärer får tag i platsbiljetter.
Frågan om internet och smartphones som ju inte alla har behöver SJ dock lösa...

Anonym

27 Mar 2017 16:44

Förresten, en t.o.r Rom kan vara betydligt billigare än ett interrailkort.

Anonym

27 Mar 2017 16:52

Oj försvann inlägget innan??
Jo jag skrev att jag nu fått veta att interrailkortet nu även gäller i Sverige. Bra! Vilket betyder att jag bara kan hoppa på ett Öresundståg där man inte behöver platsbiljetter. Men om jag vill åka SJ då och därmed ha en platsbiljett? Har aldrig sett funktionen att man bara kan köpa platsbiljett på SJ. Jo, hälsade resebyrån, då får jag gå in på den engelska versionen. Då det ska jag nu undersöka.
Det löser ju fortfarande inte frågan om hur man gör om man inte har smartphone och internet men ändå.

Svar: Tack för kommentarer!
Nja, den första försvann egentligen inte men av någon anledning misstänkte systemet att just den kunde vara spam, varför den inte publicerades förrän jag hade godkänt den. Underligt, för den var ju inte ett dugg mer spamliknande än dina två andra kommentarer. :)
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej