Jag tror att jag någon gång förr har nämnt begreppet Björketorpsmöte. Det härstammar från dåvarande stationen Björketorp mellan Skene och Varberg. Det sägs nämligen att tågklareraren (eller om han ännu kallades stins), var lite lat av sig. Då två motorvagnar skulle mötas där, orkade han därför inte lägga om växlar och signaler enligt reglementet. I stället förklarade han att växlarna var ur funktion och så fick tågen mötas front mot front. Passagerarna beordrades stiga av och byta tågsätt med varandra. Därefter kunde tågen gå tillbaka åt det håll varifrån de kommit.

Björketorpsmöten kan emellertid göras även av andra skäl än lättja. Ett exempel som jag har hört nämnas, var när trafikledningen av misstag hade skickat i väg en vagn som var nära att få körförbud på grund av utebliven kontroll. Då detta upptäcktes, räknade någon ut att om tåget bara gick till Björketorp, skulle det precis hinna tillbaka till service innan det uppnådde sin maximala körsträcka. Lösningen blev alltså densamma som i fallet med den lata stinsen.

(Efter att jag hade skrivit denna text, hittade jag information som säger att man i Björketorp även kunde konstruera rent tidtabellsmässiga möten enligt detta system. Detta berodde på hur ställverket var konstruerat och hur växlarna låg placerade. Förmodligen är den förklaringen mer korrekt, om än inte lika rolig som den om tågklarerarens lättja.)

Den 4 juli 2023 fick även jag göra ett Björketorpsmöte, om än i Lidköping.

Tåg 3307 från Laxå mot Göteborg rullade in på Lidköpings station där det skulle möta norrgående tåg 3334. Rättare sagt: tåg 3334 utgick norrut från Lidköping, men det gör ingen skillnad.

Jag satt där i främsta vagnen och tittade ut när vi stannade på spår 1 klockan 13:43. Om 10 minuter skulle vi gå vidare mot Herrljunga. Plattformsskyltningen sade emellertid att tåget på spår 2 skulle gå till Vara och Göteborg, medan tåget på spår 1 skulle gå mot Mariestad och Örebro.

 

Det var ju underligt. ”Oj då”, tänkte jag. ”Här kommer personalen att få fullt göra med att leda folk rätt.”

En minut senare ropade en tågvärd från dörren.
– Ni måste byta tåg!
Allmän röra utbröt. Jag förstod precis vad som gällde, men nästa utrop ställde till det ännu mer.
– Ni som ska mot Göteborg måste byta tåg.
Bakom mig satt två resenärer som jag märkligt nog haft just framför mig på förmiddagståget. Dessa skulle inte till Göteborg. Däremot skulle de till Järpås. Nu visste de inte om de skulle sitta kvar eller inte.

Alltså var det dags för undertecknad att göra en sedvanligt klargörande insats. 😛

 

Som bilderna ovan visar, hann jag även ta en kort promenad på perrongen.

(Inom parentes sagt visar bilderna också något som förvånar mig storligen. Spår 2 ligger närmare stationshuset än spår 1. Det vet jag inte om jag har sett förr. Standard tycks nämligen vara att spåren numreras från stationshuset och utåt.)

Efter lyckat Björketorpsmöte satt jag inte längre i främsta vagnen utan enligt min vana i den sista. Det gick la bra, det med.

*

 

Björketorp, Björketorpsmöte, Gårdsjö–Håkantorp, Hova 2023, Itino, Kinnekullebanan, Lidköping, Y31, spårnummer, trafikupplägg, tågbyte, tågklarering, tågmöte,

1 kommentarer

Sven-Olof Strand

13 Jul 2023 13:10

Spårnummerändringen i Lidköping genomfördes på våren 2008 då bangården byggdes om med nya spår och fick motorväxlar. Tågklareraren flyttade då från stationshuset till ny byggnad på andra sidan spåren. Ställverksapparaten flyttades också in i den nya byggnaden. Det är alltså i princip ställverket som styr spårnumreringen. Samma sak skedde i Grästorp år 1996 när stationen fick nytt ställverk i ett nytt teknikhus på motsatta sidan av spåren. där ligger spår 2 alltså också närmast stationshuset.
Numera är spårnumreringen inte så strikt inriktad på ställverk eftersom man nu ibland bygger driftplatser där ställverket finns på annan ort.

Svar: Aha! Tusen tack, då vet jag det!
svenskabanor.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej