Detta är fjärde delen av en inte särskilt spännande berättelse om en dagsutflykt till Småland den 9 augusti 2023. Denna text blir mycket resonerande och detaljrik, vilket kan trötta ut en och annan.

Jag var alltså i Vaggeryd och i väntan på nästa tåg gick jag där och tog bilder av det gamla stationsområdet, med ett charmigt stationshus.

 
 

En gång för flera år sedan har jag gjort samma sak som den här gången: bytt tåg i Vaggeryd. Även då fotograferade jag den bevarade semaforen. Förmodligen är det klokt – kanske formellt nödvändigt – att vrida den 90° så att den inte förbryllar någon ny lokförare.

 
 
 

Åter på plattformen zoomade jag in söderut och funderade på spåren.

 

Ser inte detta lite konstigt ut? Hade det inte varit mer logiskt att lägga in två växlar till, så att även spår 2 närmast i bild kunde gå så att säga rakt fram? Vore det inte ett bättre utnyttjande av utrymmet på bangården? Jo, ett bättre utnyttjande av utrymmet vore det, men jag kan föreställa mig att man anser att spåren är fullt tillräckliga för den dagliga trafiken och att man därför har avstått från att lägga till växlar som är onödiga till vardags men dyra såväl i inköp och installation som i drift.

Medan jag promenerade omkring och fotograferade, lade jag märke till en man som stod där på plattformen sedan en lång stund. Strax före min återkomst, satte sig en ung kvinna i väntkuren och jag ställde mig strax intill. Då kom mannen fram till oss och frågade om vi skulle till Jönköping. Det skulle vi, båda två.
– Det tåget är inställt, sade han.
Han visade sig vara lokförare och skulle byta av föraren på tåg 17688 från Halmstad till Jönköping. Från Nässjö hade han kommit i taxi och väntat en halvtimme. Liksom andra branschfolk hade han säkert tillgång till appar och inloggningar som är låsta för oss lekmän. Framför allt hade han direktnummer till trafikledningen.

Om jag hade litat till stationens högtalare, hade jag nog vandrat omkring i Vaggeryd ännu. Enligt dessa var det nämligen tåget till Nässjö som skulle ställas in. Dit hade jag ingen direkt längtan, eftersom jag nyss hade varit där, så om jag inte hade haft lokföraren att konversera med, hade jag inte behövt bry mig ett dugg om det.

Förklaringen till det hela var följande. Tåget från Vaggeryd till Nässjö skulle ställas in, och ersättningsbuss var beställd. Detta var även vad högtalarna utropade.

Tåget från Halmstad via Vaggeryd till Jönköping var däremot på väg och skulle fortsätta som planerat. Emellertid inträffade ett fel på tågsättet. Den ena av motorvagnens två motorer gick sönder. Med bara en fungerande motor, gick färden långsammare och man ville komma till service. Då var det att föredra att köra till verkstaden i Nässjö i stället för att fortsätta till Jönköping som planen var.

På sätt och vis får väl det sägas vara klokt. Det skulle behövas mer kreativt tänkande i alla samhällets områden – och järnvägsbranschen är sannerligen inte undantagen.

Vad skulle jag göra nu? Invänta en ersättningsbuss i riktning Jönköping? Den förekom inte i utropen och den likaledes väntande lokföraren hade ingen aning. Enligt honom var bussen beställd sedan flera timmar och nu försökte Krösatågets trafikledning få bussen i fråga att gå Vaggeryd–Jönköping i stället för Vaggeryd–Nässjö. Men skulle bussbolaget acceptera det? Eller skulle bussbolaget krångla, skicka tillbaka bussen till långtbortistan, beställa en ny buss och eventuellt komma en halvtimme senare, en timme senare, eller inte alls?

Jag resonerade med mig själv och mina erfarenheter. Mina erfarenheter av ersättningsbussar är synnerligen dåliga. Dessutom hade jag inte givit mig ut på denna resa för att åka buss. Således beslutade jag att inte göra någon triangelresa den här dagen, utan helt enkelt återvända till Nässjö med det tåg som skulle gå. Förhoppningsvis och sannolikt skulle jag då befinna mig i Nässjö i tid för att ta det tåg mot Falköping, som jag hade tänkt genskjuta i Jönköping.

För skojs skull antecknade jag utropen på Vaggeryds station den 9 augusti 2023. Så här löd de, i tur och ordning,:

  • ”Krösatåg, mot Hok, Malmbäck, Nässjö, med avgångstid 14:05, är i dag inställt och ersatt av buss.”
  • ”Krösatåg, mot Hok, Malmbäck, Nässjö, med avgångstid 14:05, är åter i trafik och beräknas avgå 14:05 från spår 2.”
  • ”Krösatåg, mot Hok, Malmbäck, Nässjö, med avgångstid 14:05, är åter i trafik och beräknas avgå 14:20 från spår 2.”
  • ”Krösatåg, mot Hok, Malmbäck, Nässjö, med avgångstid 14:05, beräknas avgå 14:20 från spår 2.”
  • ”Krösatåg, mot Hok, Malmbäck, Nässjö, med avgångstid 14:05, är åter i trafik och beräknas avgå 14:20 från spår 2.”
  • ”Krösatåg, mot Hok, Malmbäck, Nässjö, med avgångstid 14:05, som tidigare var inställt, är åter i trafik och beräknas avgå 14:20 från spår 2.”
  • ”Krösatåg, mot Hok, Malmbäck, Nässjö, med avgångstid 14:05, som tidigare var inställt, har ny beräknad avgångstid till 14:20.”
  • ”Krösatåg, mot Hok, Malmbäck, Nässjö, med avgångstid 14:05, avgår 14:20 från spår 2.”
Samma information alltså, men aningen olika formulerat. (Och för att inte reta upp någon niträknare i onödan, påpekar jag att jag naturligtvis kan ha missat något ord någonstans.)

*

Tåget med den trasiga motorn närmade sig med reducerad hastighet söderifrån och klättrade upp mot Vaggeryds station.

 
 

5) Vaggeryd 14:31 – Nässjö 15:10 (tåg 7636, Y32-1408 Dag Hammarskjöld)

14:22 var klockan då tåget anlände till Vaggeryd. 14:31 var klockan då det avgick. Det låg nu 26 minuter efter tidtabellen och jag räknade på mina marginaler. Jag hoppades att det inte skulle tappa mer än 20 minuter på sin resa till Nässjö. Det kom det inte att göra heller. Bara 5 minuter längre tid än vanligt, tog det.

 

Denna grå och kulna dag …

 


 

Denna ganska avslagna resa beskrivs i fem texter:

  1. Sjöblöt i Skövde (Ljung–Herrljunga–Skövde–Nässjö)
  2. Nollad i Nässjö (Nässjö)
  3. Barnsligt i blötan (Nässjö–Vaggeryd)
  4. Vilsen i Vaggeryd (Vaggeryd–Nässjö)
  5. Avslagen i augusti (Nässjö–Falköping–Herrljunga–Ljung)

 

HNJ, Halmstad-Nässjö, Itino, Krösatåg, N-Vgd 2023, Nässjö-Vaggeryd, Vaggeryd, Y32, interiörer, lokförare, motorfel, möten, stationshus, strul,

Kommentera

Publiceras ej