Det var den 31 juli 2023. Denna förfärligt regniga sommar kunde jag åtminstone göra en liten dagsutflykt för att besöka leksaksaffär och bokhandel.

Molnigheten kunde jag klassificera som ”halvklart till växlande”, för molnen täckte oftast större delen av himlen, men emellanåt kom en och annan lucka för solen att lysa igenom.

 

(Bild från slätten mellan Vedum och Vara, från X12-3195 och tåg 3830.)

Genom Vara gick tågen ungefär som vanligt. Det var ännu en vecka kvar till det kraftiga regnväder som medförde röda varningar över halva Sverige (”från Trelleborg till Skellefteå” som SMHI uttryckte det), gav i sammanhanget regnfattiga Ljung 30 mm men orsakade översvämningar på många håll, fick ett SJ-tåg i Hälsingland att spåra ur och temporärt stängde av trafiken på Kinnekullebanan.

Mitt tåg den 31 juli passerade förbi mot Vänersborg på spår 1, medan den dagliga X61:an på sina irrfärder hade paus på spår 2. När tåg 3830 några minuter senare hade passerat Håkantorp, låg spåret fritt för Kinnekulletåget från Lidköping. Eftersom mina ärenden tycktes kunna bli snabbt avklarade, dröjde jag mig kvar på stationsområdet.

Det var då det gamla blev nytt och det nya gammalt.

 

Ty här stod ju en tämligen ny X61 i Västtrafiks ett tjugotal år gamla gula färger. Samtidigt kom den ungefär 20 år gamla Y31-1417 i de nya, blå färgerna.

Med tiden ska alla Västtåg ha den här blå färgsättningen. Anpassad till spårvagnarna, har det sagts. Fast just här på slätten tycks färgen snarast anpassat till Vara stationshus? För det är ju också något gammalt som blivit nytt till färgen …

 

En hel massa resenärer skyndade över plattformen. Det vanliga konceptet är att Kinnekulletåget fortsätter mot Herrljunga och Göteborg. Nu har emellertid något ljushuvud insett att man kan låta den här X61:an som på väg till service snirklat sig upp från Varberg till Herrljunga, göra en sväng till Vara och plocka upp passagerarna från Kinnekullebanans dieseltåg. Då får de fortsätta mot Göteborg med eltåg, vilket är bra på alla sätt och vis.

Med eltåg skulle även jag fortsätta denna dags stillsamma äventyr. Tåg 3827 bestod av X12-3196.

 

Och – som jag nog har nämnt någon annan gång – de här 80-talstågen av modellerna X11, X12 och X14 är de enda Västtåg som kommer att få behålla sin gula målning in i döden. Deras kvarvarande livstid anses nämligen så kort (på sin höjd tio år), att det inte lönar sig att måla om dem.

Det tycker jag är bra. Den gula färgen lyser upp och gör åskådaren glad. Liksom solen gjorde vid de få tillfällen den syntes under denna sommar 2023.

*

 

Itino, Vara, Varaslätten, X61, Y31, färger, väder, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej