Den 28 juni 2023 fick jag för mig att jag skulle göra en utflykt med fyra tåg och två bussar.  Första benet var förutsägbart nog att resa från Ljung till Herrljunga med morgontåget 3828.  Det skulle förstås bli en helt ointressant etapp.

Trodde jag tills jag kom fram till Ljungs station.  Förvånad fick jag nämligen se en X61 vid plattformen.
– Åh! Ska jag få åka pendeltåg i dag? tänkte jag leende.

 

Helt chockad blev jag ändå inte.  Jag har sett ett sånt här tåg fara förbi i andra riktningen några eftermiddagar på sistone.  Förklaringen jag fick, var att det hänger samman med arbetena med Västlänken i Göteborg.  Nu under sommaren är spåret brutet mellan Mölndal och Göteborg.  Pendeltågen som vanligen kör mellan Kungsbacka och Göteborg kan alltså bara gå mellan Kungsbacka och Mölndal.  Underhållet av tågsätten utförs däremot på tågdepån som ligger i utkanten av Göteborgs central.

Hur ska man då få tågen mellan Kungsbacka och Göteborg?  Det vanliga konceptet är att man anordnar ett så kallat tjänstetåg (tåg utan passagerare eller gods) och kör till depån.  Det skulle man kunna göra nu också, om än den charmiga omvägen över Varberg–Borås–Herrljunga.

På den sträckan är det emellertid en fascinerande mängd trafik den här sommaren.  Alla de godståg som brukar gå via Göteborg (på Västra stambanan och Västkustbanan), får ta vägen om Borås.  Det är egentligen en genväg, rent geografiskt sett, men det är dels enkelspår, dels bitvis låg största tillåtna hastighet.  Dessutom är det bara några av mötesstationerna som rymmer två fullånga godståg.  (Särskilt på sträckan Borås–Varberg är mötesmöjligheterna begränsade.)  Även om Herrljunga–Varberg är en utmärkt omledningsbana som klarar så gott som alla tåg, är den därför inte det första alternativet.

Nåväl, när det nu går så många godståg på banan och det stundtals är möten på varenda möjlig station (Ljung, Borgstena, Fristad, Borås, Viskafors, Skene, Veddige), är banan fullbokad.  Det vore alltså svårt eller omöjligt att lägga in två dagliga tjänstetåg (ett i vardera riktningen) på banan.

Då kom något snille på den enda praktiska lösningen.  ”Låt oss köra X61 som ordinarie tåg Varberg–Herrljunga tur och retur!”

Sagt och gjort.  Under sommaren körs alltså dagligen ett morgontåg Varberg–Herrljunga med ett modernt pendeltåg littera X61 i stället för de vanliga gamla X11/X12/X14 från 80-talet och därikring.  Personligen föredrar jag visserligen de gamla tågen, men en kort sträcka som denna kan jag stå ut med moderniteterna.  Och hellre den här lösningen än alternativet, som i detta fall vore att ställa in hela pendeltågtrafiken mellan Kungsbacka och Mölndal.

Det var alltså lite roligt att åka ett ovanligt tåg i går morse.  Men det gladde mig också för att det var ett tecken på att någon hade tänkt fritt – och rätt.

*

Så här såg X61 nr 412 ut på Herrljunga station.

 

Hur det tog sig härifrån till Göteborg, vet jag inte.  Kanske som tjänstetåg.  Om någon tänkt ett varv till, gick det rentav som tjänstetåg bara till Alingsås, varifrån det kunde fortsätta som ordinarie pendeltåg in till Göteborg C där det sedan kunde växlas undan för underhåll och service.

 

*

Alingsåspendeln, Borås-Herrljunga, Borås-Varberg, Göteborgs pendeltåg, Herrljunga, Kungsbackapendeln, Ljung, Töreboda 2023, X61, omledning, reseberättelse, tjänstetåg, underhåll,

1 kommentarer

Anonym

31 Jul 2023 22:00

X61:an som kommer från Varberg går från Herrljunga som tjänstetåg till Vara och därifrån som "Kinnekulletåg" till Göteborg. X61 som senare ska till Varberg går först som "Kinnekulletåg" till Vara, sedan tjänstetåg till Herrljunga och därefter till Varberg. De flesta dagar inleds dessutom omloppet i Kungsbacka och avslutas även där, tjänstetåg Kb-Vb och v v.

Kommentera

Publiceras ej