Jag var någorlunda nyss hemkommen från smålandsresan (beskriven i 21 texter som avslutas här). Efter att ha skrivit i några dagar och gjort andra småsaker, ville jag en onsdag förmiddag ut och röra på mig. Således satte jag mig på cykeln och drog i väg.

Redan från början kände jag mig bara uttråkad. Det var skog och inte ens någon intressant järnväg lockade. Vad ska man till exempel med en sån här vy till?

 

I Falskog stod frihetsgudinnan under ett träd och fick inte ens sol på sig.

 

Grannhuset var grannare. Det är nog nyuppfört, ty jag kan inte minnas att jag sett det förr.

 

En höjdsträckning som måste vara resultatet av istidens avsmältning – åtminstone ser den ut som en drumlin – fick jag för ögonen. För 15 år sedan hade den lockat mig ännu mer; nu orkade jag knappt engagera mig.

 

Så kom den långa nedförsbacken, mot dalen som rymmer tre vägar på olika nivåer och för olika fordon. Högst svävar den för automobiler och andra snabbgående landsvägsfordon.

 

Därefter följer den för landsvägsfordon som inte har lika bråttom. Slutligen finns den som fram till för några decennier sedan härbärgerade spårfordon men nu endast cyklar och andra fot- och bendrivna ekipage. Den kallades på sin järnvägstid BUJ – och i tjugo år till och med BJJ – och erbjuder banvallscyklister goda frukter enligt följande:

 

Fina utsikter erbjuds även vid en liten bro över en liten bäck med tillhörande liten fördämning.

 

Att cykla från Dalsjöfors till Gånghester kan vara ett nöje med en ihållande nedförsbacke i flera kilometer. Inte ens det är särskilt spännande. Jag trampade ned i hög fart och tänkte att tja, om jag har tur hinner jag till tåget.

Det gjorde jag. Förmiddagståget mot Kalmar dök upp i stationskurvan, där det förr fanns både bangård och växel mot Ulricehamn, innan jag mer än precis hunnit få upp kameran.

 

Sedan var det lika tråkigt igen och jag tror att jag suckade medan jag fortsatte hemåt. Loj och ointresserad var jag och insåg att det inte går att få samma positiva känsla av en utflykt då jag är på annan ort som den jag får kring hemstaden. Åtminstone inte den 24 juli 2019.

BUJ, Borås-Ulricehamn, Gånghester, Rc, SJ-tåg, bär, frihetsgudinnan, istid,

Kommentera

Publiceras ej