Det var den 28 juni 2021.  Tåg 7350 hade lämnat Borås en stund tidigare och anlände till Sandared, första stationen på resan mot Göteborg.  I Sandared stod tåg 17397 redan inne och skulle alldeles strax fortsätta mot Borås.

 

Båda tågen var i tid, så när Boråståget gått vidare, skulle väl tåget mot Göteborg också göra det.  Men icke.  Skrap i högtalarna och lokföraren meddelade:

– Vi skulle egentligen avgå klockan 12:50, men vi ska möta ett tåg här och det är försenat.   Beräknad avgångstid är 13:05.

Jag började räkna.  Det förvånade mig inte att det skedde förseningar i trängseln på en bana där ett otal tåg denna vecka leddes om på grund av banarbete på Västra stambanan.  (All persontrafik var inställd mellan Göteborg och Partille.)  Även omledda tåg måste emellertid följa säkerhetsbestämmelserna.  Nästa tåg kunde omöjligt ha planerats in tidigare än det nu tycktes anlända.  Eftersom tåget vi just mött varit i tid, måste nästa tåg redan från början ha legat så där en tio minuter efter på spåret.  Närmare varandra än så kan två tåg inte vara på en enkelspårig bana där stationerna ligger på just tio minuters avstånd.

Ganska varmt var det, så dörrarna stod öppna.  Alltså fotograferade jag av stationshuset i Sandared medan jag väntade.

 

Varför ska vi stå här och vänta? funderade jag.  Borde vi inte fortsätta till Rödberg och möta tåget där?  Det blir till stor fördel för oss, som då kan hålla tidtabellen, och liten nackdel för det andra tåget, som inte behöver vänta lika länge i Rödberg som vi i Sandared.

Erfarenheten säger mig att jag nog inte skulle ha fått något klart svar om jag frågat tågvärden.  Lokföraren hade möjligen haft ett svar, men det var inte ett så stort och långvarigt problem att en påstötning till trafikledningscentralen skulle ha ändrat något.

I stället hängde jag ut genom fönstret på andra sidan och väntade på tågmötet.  Något grått kom farande där borta.  Ett snabbtåg från SJ, ett X 2000 som på denna plats hade tågnummer 20475, kom susande.

 

När det försvunnit i öster, rullade tåg 7350 vidare västerut.  Snart ökade det hastigheten och skakade lika mycket som ett rött MTRX-tåg.  Här skulle det minsann tas in tid!

Den vackra trakten kring Rödbergs mötesstation rusades förbi.

 

Snart skulle tåget stanna till på hållplatsen i Bollebygd och fortsätta till Rävlanda.  Det berättar jag om nästa gång.

GBJ, Göteborg-Borås, Rödberg, Sandared, X2, försening, mötesstation, omledning, stationshus, tågmöte,

Kommentera

Publiceras ej