Nu är det som så att jag alltid har tyckt om kartor.  När jag då har råkat bli aningen järnvägsnördig på gamla dar, har förstås de där kartorna hamnat i ett annat ljus.  Med andra ord är järnvägarna det första jag ser när jag hamnar framför en karta.

Eftersom järnvägarnas historia – deras byggnad och i vissa fall nedläggning – är särskilt lätt att lägga på minnet, har jag på bara något år skaffat förmågan att i många fall datera en karta utifrån vilka järnvägar som finns med på den.  Jag ska inte gå in på några bestämda årtal just nu, men det finns förstås vissa banor som särskilt tydligt avgränsar kartans uppkomsttid.

Inte sällan hittar jag också verkliga fel i kartan.  Officiella kartor (med andra ord Lantmäteriets) är korrekta.  Det kan emellertid inte sägas om nytryckta kommersiella kartor, varken vägatlasar eller kartböcker för undervisning.  (Jag skriver ”nytryckta” för att jag får intrycket att det har blivit sämre med tiden.)  Någon annan gång kanske jag gör en fullständig förteckning på järnvägsfel i en enskild karta, men i dag ska jag nöja mig med en oförklarlig upptäckt.

I en vägatlas över Europa, tryckt 2008, vad jag förstår utgiven i Danmark men tryckt på flera språk och såld även i Sverige, fann jag detta:

Jag vet inte hur tydligt det är, men på denna karta återfinns till att börja med Västra stambanan (Vårgårda-Falköping-Skövde-Töreboda), Jönköpingsbanan (mot sydöst från Falköping), Kinnekullebanan (Håkantorp-Lidköping-Mariestad och norrut) och Älvsborgsbanan (Herrljunga-Grästorp).  Dessa behöver inte kommenteras, för de lever och frodas.  Även Karlsborgsbanan (Skövde-Tibro-Karlsborg) finns på kartan och det är helt korrekt för spåret ligger kvar även om trafiken är nedlagd/avstängd.

Tveksamt är däremot att den i högsta grad existerande museibanan Skara-Lundsbrunn saknas på kartan, liksom Falköping-Uddagården som faktiskt ligger kvar även om den är nedlagd.  En karta ska ju i första hand spegla hur verkligheten ser ut, inte hur den används.  Men okej, jag kan förstå tanken, att banan inte trafikeras reguljärt och därför inte ska ta plats från de viktiga landsvägarna...

Nu till de brister som är direkta felaktigheter oavsett hur ”järnväg” definieras.  För det första finns Tidaholms järnväg (Vartofta-Tidaholm) på bilden.  Den lades ned på tidigt 90-tal och revs upp 1994.  Där är alltså kartkonstruktören från 2008 sent ute.  Att han brutit banan i Madängsholm hjälper inte i sammanhanget.

Nästa järnväg är emellertid riktigt spännande.  Jag zoomar in lite och hoppas att det blir tydligare:

Kartan visar alltså järnväg från Skövde till Vara!  (Detta är för övrigt en järnväg som passerar Skara, vilket av kartan att döma är en liten by i stil med Kälvene, Segerstad och Husaby.)

Den smalspåriga järnvägen mellan Skara och Vara lades ned på 1980-talet, revs upp och försvann och jag lovar att det 2008 inte fanns minsta rest av den.  Ännu märkligare är att den kombinerats med Skövde-Skara som inte ens överlevde 60-talet.  Så hur sjutton kan dessa järnvägar finnas kvar på den här kartan, när karttillverkaren helt riktigt uteslutit Lidköping-Skara-Stenstorp, Stenstorp-Hjo och andra banor som försvann samtidigt med Skövde-Skara?

Jag hade ingen förklaring, förrän det häromdagen dök upp en tråd på Postvagnen.  Där nämner signaturen ”Stefan K” att det på 90-talet gjordes en utredning om järnväg Skövde-Skara-Vara.  Det är uppenbarligen en mycket anonym utredning, för jag har aldrig hört talas om den och vid en webbsökning med en känd sökmotor får jag inga relevanta träffar.  Är det ändå möjligt att den danska kartan har noterat utredningen och dragit slutsatsen att järnvägen nog är byggd?

Så skulle man kunna tro att det är.  Så trodde jag, tills jag noterade en annan detalj som fick min hypotes att försvagas och alldeles rasa.

 

I trakten av Vara visar kartan järnväg dels Vara-Nossebro, dels Tumleberg-Håkantorp  (Håkantorp är järnvägskorsningen några kilometer nordnordväst om Vara).  Tumleberg-Håkantorp revs redan 1953 (!), medan Vara-Nossebro revs på 80-talet.  Att bygga upp dessa bandelar tillsammans med Skövde-Vara, har nog aldrig någonsin varit aktuellt.

Av detta drar jag slutsatsen att det nog är så att karttillverkaren bara glömt att plocka bort nedlagda järnvägar.  Precis som jag trodde från början – han har gjort bort sig helt enkelt.


länk till ovannämnda postvagnstråd

Håkantorp, Postvagnen, Skara, Skaraborg, Skövde, Skövde-Skara-Vara, Vara, kartor,

Kommentera

Publiceras ej