Jag tillbringade nyligen en natt i Hindås. Det gör jag ibland och häromåret skrev jag om det här i bloggen. Den 15 oktober 2018 gick jag alltså återigen och lade mig i en skön säng på denna lilla stationsort mitt emellan ändpunkterna på gamla Göteborg–Borås järnväg.

På lediga stunder gick jag till stationsområdet och beskådade tåg. Först kom X14 3143 som tåg 7371 på väg mot Borås:

 

Det stannade framför det klassiska stationshuset en minut innan det fortsatte österut.

 

Så här ser stationshuset ut från söder:

 

Det finns förstås en anslagstavla vid stationshuset. Det brukar det göra på de flesta orter. Här har lokalbefolkningen dessutom kommit på att man kan använda ett stationshus som allmän samlingsplats. Hörde jag applåder? Det är ett sådant initiativ i alla fall värt!

 

Andra delar av de boende kan gå under det klassiska epitetet "motorburen ungdom". Denna hängde denna kväll kring stationen och fördrev tiden på olika sätt...

 

Så snart utfartssignalen i öster slog om till grönt, ställde jag mig på post. Ett nytt tåg var på väg att passera.

 
 

Så såg tåg 343 mot Kalmar ut vid sin passage av Hindås. Det leddes av Rc6 nr 1402.

Sedan promenerade jag hem genom skymningen och såg ut över sjön.

 

- - - - -

I en grå och mulen tisdagmorgon traskade jag i väg igen och beskådade en lovande, grön lykta:

 

Tåget i fråga var Västtrafiks X14 3146 7332 och det var nog fint men bilderna blev misslyckade. Detta är nog den minst dåliga:

 

Bättre blev det när morgontåget nr 322 från Kalmar mot Göteborg passerade vid pass 08.24 CEST. (Loket är Rc6 1402.)

 
 

Yammi! Vem sade att hösten måste vara tråkig? :)

På denna vintersportort avslutade jag morgonen med att beundra hoppbacken.

 

Det hade lika gärna kunnat vara Oslo, men var alltså Hindås.

*

Om Hindås har jag skrivit tidigare.  Utöver det redan nämnda inlägget, finns en rätt ointressant text om gångpassagen på stationsområdet.  Dessutom avslutades mitt resonemang om spårvägen i Ulricehamn med ett besök i Hindås.

GBJ, Göteborg-Borås, Hindås, Kust-till-kust, Rc, västtågen,

Kommentera

Publiceras ej