När jag var inne i en secondhandbutik för en tid sedan, fann jag ett pussel vars motiv utgjordes av en Sverigekarta. Eftersom jag mindes hur mycket jag som barn tyckte om ett liknande pussel hos min farmor, tänkte jag att det kunde vara en lämplig present till mina syskonbarn. Åtminstone de två äldsta är nämligen i en ålder då de kan ha glädje av både pussel och geografikunskaper. (Ja, ur den aspekten har jag ännu glädje av farmors pussel, eftersom jag lärde mig mycket som jag ännu minns.)

Men först måste jag förstås provlägga pusslet för att försäkra mig om att det är komplett. Det gjorde jag i går kväll. Så här blev resultatet:

 

Suck. Det fattades alltså en bit där i Östersjön mellan Gotland och Balticum.

Men vad har pusslet här i järnvägsbloggen att göra? Jo, vad är det jag ser i södra Lappland...?

 

Visst är det en rälsbuss som skumpar fram längs Skellefte älv. Sannolikt gör den en av sina dagliga turer längs någon av de norrländska tvärbanorna, om än aningen söder om Arvidsjaur–Jörn.

Bland alla typiskt lappländska företeelser, såsom samer, renar, fiske och timmer, har konstnären Eric Bojs alltså placerat in en rälsbuss. Är det ett fordon av Hilding Carlsson i Umeå månntro?  Möjligen, för det liknar inte en klassiker ur Y6-generationen.

Det tyckte jag var en rolig upptäckt sådär på fredagskvällen. Väl i klass med lyckade diskuskast och 10.000 m-lopp i friidrotts-VM. :)

Att jag väl knappast kan ge bort ett inkomplett pussel är en annan femma. Jag får hitta en annan present till barnen.

 


 

Just det ja. Som bonus lägger jag in en detaljbild av egentliga Götaland. Den som känner sig hågad kan försöka reda ut hur konstnären har tänkt sig Västergötlands stadsprickar och stadsnamn. Själv tycker jag nämligen att det ser tokigt ut.

 

 

Arvidsjaur-Jörn, kartor, mest på skoj, om mig, pussel, rälsbuss,

Kommentera

Publiceras ej