Jag blev häromveckan lite förtjust i Stadlers söta lilla motorvagn, som jag såg nämnas i en diskussionstråd på ett järnvägs- och tågforum.  Nu när vinter-OS är slut, kan jag dessutom få tid att nämna den här i bloggen också.

Detta fina exempel på ett tåg i smått format, men för normalspårig järnväg, utmärker sig inte minst för sina oregelbundna fönster som ger associationer till lite av varje, såsom sågtänder och hajfenor.  (Det är inte till någon skada att det är ett mönster som påminner om Bombardiers Itino – ofta beundrad i denna blogg.)

Så här ser den ut på Prignitzer Eisenbahn:

(bild från Wikimedia commons)
 

Stadler kallar den själv för Regio-Shuttle och det säger väl lite om hur den är tänkt att användas.  Den ska inte vara något snabbtåg eller köra passagerare från ena änden av landet till den andra, utan snabbt och enkelt trafikera kortare järnvägar.  Alltså sådana järnvägar som nu är alldeles för få, men som jag hoppas att vi i framtiden kommer att ha fler av.  Topphastigheten är 120 km/h, vilket till exempel är lägre än för Bombardier Itino, som jag beundrade hela halva sommaren, och ingenting för stambanorna.

En RS1, som en beteckning är, rymmer i underkant 100 sittande resenärer.  Den finns i två olika utföranden och Erfurter Bahn, som köpte 37 stycken för några år sedan, berättar att deras har plats för 70 personer.  Den är 25 m lång och 2,9 bred, vilket ju inte är något monstertåg precis.  Skulle man behöva ett större fordon, kan de multipelkopplas (hela sju stycken, tänka sig) och ändå köras av en ensam förare.

Så här ser RS1 ut på City-Bahn i Chemnitz:

(bild från Wikimedia Commons)
 

Regentalbahn i Bayern, kör man också detta tåg.  Där kallar man sig dessutom för Waldbahn ("skogsbanan") och det ger ju ännu fler associationer...

(bild från Wikimedia Commons)
  

...för jag har ju hela tiden haft i åtanke mina favoritbanor i Småland.  Dessa är ju redan välförsedda med Itino, men några Itino tillverkas inte längre och när man kommer på att trafiken ska utvidgas, kan RS1 vara fin att ha. Eller om det skulle byggas nya järnvägar, eller fler trafikeras med persontrafik, då är det kanske den här typen av motorvagnar som kan användas.

Dessutom sitter jag och fantiserar om ett järnvägsnät i stil med det vi hade för 50-70 år sedan, när smalspåren förde en tynande tillvaro och det diskuterades att banorna skulle breddas till normalspår.  Om man hade gjort det, så skulle dessa motorvagnar ha kunnat passa för ganska många banor i södra Sverige.

Sitter jag här och drömmer...


 
Itino, Stadler RS1, breddning, design, motorvagnar,

Kommentera

Publiceras ej