För några dagar sedan uppstod en mindre debatt på postvagnen.com kring begreppet "centralstation". Vilka stationer har kallats det, vad har det funnits för kriterier och vad borde känneteckna en sådan? Jag ska inte gå in närmare på de olika argumenten, men min högst personliga åsikt är att en station för att kunna kallas centralstation bör ligga centralt i ett inte alltför litet samhälle.

Kommunpolitikerna i Bollebygd argumenterar för att den framtida Götalandsbanan ska ha en station i kommunen och att den då ska ligga strax utanför dagens samhälle. På den avsedda platsen har man därför satt upp en skylt:

 

Det tycker jag är rätt skrattretande.

Visst, jag förstår hur de tänker. Med ett enda C blir det uppenbart för folk i gemen att det handlar om en järnvägsstation, men jag tror inte att kommunledningen kommer att insistera på att det där C-et kommer att vara kvar den dag det eventuellt blir en station på platsen, för den nuvarande hållplatsen vid linjen Göteborg–Borås kommer nog alltid att ligga mer centralt än denna.

Bollebygd, GBJ, Götalandsbanan, Göteborg-Borås, Kust-till-kust, politik, stationsnamn,

Kommentera

Publiceras ej